”Snus är snus om ock i Ettans dosa…”

En Aftonbladet, en dosa Ettans snus och ett paket Minden. Det var den stående beställningen jag lämnade in i kvarterskiosken varje dag. Farsan orkade nämligen inte gå själv så han skickade iväg sin lydiga slav. Det var rätt surt, det där. Han satt vid köksbordet och lade upp mynt på vaxduken. Någon enstaka gång kunde det hända att jag fick några kronor för besväret men lika ofta kontrollräknade han åt andra hållet.  Snåljåp!

Skit samma vad det var för väder, dagens order var att pallra sig iväg till kiosken och hämta hem väsentligheterna. Det här hände nämligen under förra årtusendet, då barn utan problem kunde köpa ut tobak till sina föräldrar utan att någon höjde ett ögonbryn.

Farsan måste ha trott att det var hälsosammare med Mindens mentolcigg än vanliga cigg. Många trodde det på den här tiden. Mentol var lite hälsosammare, det smakade ju nästan som halstabletter.  Men Blå Blend var för kärringar, ansåg farsan, och tryckte i sig ett paket av den starkare sorten. Varje dag i många år. Och så snusade han. Ty det gjorde ju alla riktiga karlar. Påstod de själva i alla fall.

På den här tiden, under förra årtusendet, fanns inget portionssnus. Jag kom hem, farsan kollade eventuella växelmynt på vaxduken, körde ned näven i dosan och knådade sig en rejäl prilla. Sedan körde han in den under överläppen, tände en Minden och slog upp Aftonbladet med en bestämd snärt och lade den på köksbordet. Morsan slutade med dukar av tyg och gick över till vaxduk av den enkla anledningen att trycksvärtan från kvällstidningen kunde – åtminstone en tid – gå att torka bort med disktrasan. Det var värre med mormors hemvävda linnedukar.

Expressen då? Det var en dödssynd, enligt farsan. Den där gången jag köpte den för att Aftonbladet var slutsåld orsakade närapå en stroke. Jag gjorde aldrig om misstaget.

Själv har jag aldrig riktigt förstått skillnaden på de där blaskorna, pest som kolera, senap som ketchup liksom. Big deal. Nej, farsan läste aldrig en bok. Men Aftonbladet var ett måste. Samma visa varje dag. Han slog upp tidningen och så blev han tvärförbannad.  Varför han så gärna ville läsa något som alltid fick honom på dåligt humör begrep jag inte då och inte nu heller.

Egentligen var han rätt dum i hövve.

Fast han gjorde mor gravid. Och det var ju tur, annars hade jag ju inte kunnat sitta här och blogga.

Och då hade du kanske fått hålla till godo med Blondinbella istället.

Bara en sån sak.

10 kommentarer

Filed under Gubbar

10 responses to “”Snus är snus om ock i Ettans dosa…”

  1. Ja vilken tur att han hade vett att ställa till dig så man har något roligt att läsa. Blondinbella tror jag inte alls skulle glädja mig lika mycket även om jag inte läst hennes blogg och kanske har förutfattad mening. Här snusar de flesta karlar och en del kvinnor också men inte många röker längre. I min umgängeskrets finns det inte en enda längre.

  2. Och för din existens vill jag tacka din far! Jag fick alltid köpa Expressen till min far. Oklart varför. Inte var det politisk inriktning i alla fall, om det nu fanns någon. Skillnaden mellan dessa båda blad är att i den ena hyllar Folket Niklas Strömstedt för ett uttalande och i den andra hatar de honom för det. Typ. Men jag tror inte det spelar någon roll i vilken det står vad.

  3. Avhållsamheten är alltså inte alltid att rekommendera😉 I min barndom var det Kvällsposten som gällde trots att vi hade morgontidning. Jag sprang gärna ner och handlade tidningen för det hände att jag fick en femma till att köpa en Wahlströms bok😀 Den lilla tobaksaffären var en oas för en bokslukare!

  4. livetjustnucom

    Enda skillnaden jag märkt mellan blaskorna är att Expressen laddar sämre i mobilen.
    Far min puffade på pipa och jag tycker än idag att det luktar så gott med piptobak. Morfar körde John Silver utan filter. Plus att han jobbade på bygge med att hantera eternit. Inte så svårt att räkna ut hur det slutade.

    Själv tyckte jag också att Blå Blend var för kärringar, röd Prince var tuffare. Man var inte klok på den tiden. Hur man är idag ska jag inte uttala mig om.

  5. ”Bara en sån sak” … Vi får tacka livet … som (trots allt) gett oss så mycket. Jag föddes uä … TACK för det (idag hade jag kanske varit aborterad … OBS detta är verkligen inget inlägg mot aborter men att just jag fick leva var ju liksom bra … för mig ) och att din mamma blev gravid med just dig … gud ske pris) KRAM!

Kommentera

