Hög på hampakäk?

Nä, knappast. Men lite udda kändes det allt. Det där att köpa och laga till hampaspagetti. Men man måste ju prova allt en gång. Det luktade lite stall när man kokade den. Men jag åt med god aptit tillsammans med en herrans massa vitlök i tomatsås med mascarpone och feta. Till detta ett italienskt Copertinovin med lätt svampton… passar på hösten tycker jag. Sketagott ihop med vitlök. Inte särskilt dyrt heller.

Idag har jag skrattat högt flera gånger. Åt alla tokiga tankar som plötsligt farit genom skallen. När jag skriver skrattat högt, menar jag HÖGT! Undrar vad grannarna tänkter? Men inget som går att blogga om. Oh no!

Vädret – brittsommar. Ljumma söta vindar utomhus. Träden skiftar svagt i orangegult här och där. Men det röda lyser med sin frånvaro. Inte tillräckligt kallt om nätterna, antar jag.

Jag lyssnar på jazzsångerskan Madeleine Peyroux idag. Hennes röst rinner som varm honung. Tänk er en Billie Holiday utan det värsta gnölandet. Då har ni Madeleine. Begåvad jänta. Plattan Careless Love. Med låtar som lindar in en i en mjuk skön gosefilt. Får hjärtat att mjukna.

Om det nu inte vore för mina opassande plötsliga gapflabb…

11 kommentarer

Under Jazz, Musik

11 svar till “Hög på hampakäk?

  1. Hmmm… i min ungdom (preskiberat sedan en herrans massa år) kokade vi både the och bakade sockerkaka på en sorts hampa. De fikastunderna var verkligen skojiga vill jag minnas 😉

  2. Oj, jag använde fel länk till min kommentar här ovanför, Så här var det. Men det preskiberades redan förra årtusendet!

  3. Här blev det vanlig potatis, suck… Inget upphetsande i kladdkakan heller!

  4. Vad gapflabbar du åt????? Jag känner igen beteendet… Det spelas upp små filmer inne i huvudet som är sjukt roliga. Kan ibland vara svårt att förmedla det roliga dock.

  5. Brittsommar och första reklamen om julbord på radio – hur skumt känns det på en skala?

  6. Hmm…har en ”fådd” påse hampapenne i skåpet…borde kanske ta och tillaga den…
    Är ”penne á la vodka”, kaka på kaka månntro?

  7. Nina: det låter lite kaka på kaka, ja. Men det kan ju också bli grädden på moset. Tänk på det. 🙂
    Majs: Jag har mina små filmer, ja. Ja, du vet säkert. Men inte går det att berätta om. Ingen annan fattar ju det roliga.
    Peter: Julreklam innan december är bara äckligt och ska bestämt bojkottas.
    Znogge: Jag köpte min hampa på ICA. Du kanske ska ta ett svep bland hyllorna nästa gång du handlar?
    Rigg: Fika preskriberas aldrig. Ny lag! 😉

  8. *Tänker så det knakar*
    😀

  9. Jag har faktiskt också ägnat några rader i min blogg åt sammetslena Madeleine Peyroux. Riktigt skön röst! 🙂

  10. Järnladyn: hon är kanonskön.

Lämna en kommentar