3 små ord av kärlek: utflytt, uppsägning, sluträkning

I januari gjorde jag äntligen slag i saken och bytte teleoperatör. De lortarna jag låg hos hade urusel täckning där jag bor. Så jag knatade in hos deras konkurrent, låt oss kalla dem Telenor. Där tjackade jag ny mobil då min gamla uppnått stenåldersstatus. Faktum är att killen, låt oss kalla honom Telenor-killen, blev riktigt medlidsam när han såg den gamla blinglådan.

-Du kommer att få ett mycket enklare liv nu, sa han stilla och såg mig djupt i ögonen. Jag trodde honom.

Sen, när han insåg att mitt gamla abonnemang hade tre månaders uppsägningstid, fick han nästan ett anfall.

-Det är ju kriminellt!? flämtade han. Såna avtal får man inte skriva. Du har rätt att säga upp ett avtal samma månad.

-Ja, numera ja. Men det är ett gammalt abonnemang serru. I’m stuck with them i tre månader till. Tyvärr.

Telenor-killen ruskade på huvudet och fattade på stående fot ett alldeles eget Telenor-beslut.

-Vi bjuder dig på de tre första månaderna. Här, ta den nya telefonen direkt. Och så kontaktar jag din nuvarande operatör och säger upp ditt avtal. Och först om tre-fyra  månader får du din första nya faktura från oss. Ska vi säga så?

-Bara om jag kan behålla mitt gamla nummer.

-Naturligtvis. Jag ordnar det. Om du vill så fixar jag det direkt medan du väntar.

Så jag nickade bifall och Telenor-killen kontaktade lortoperatören som vi för enkelhetens skull kan kalla 3. Det knappades in grejer på datorskärmen och så var det klart.

-Är det uppsagt nu? Kommer jag att få nån bekräftelse från 3?

-Det skulle jag tro men jag vet inte deras rutiner.

Lugnad travade jag hem med ny blinglåda. Från 3 kom ett brev där de låtsades jäääättebesvikna över att jag nu skulle lämna dem. Ville jag verkligen inte bli kvar som kund? De kunde t.ex. erbjuda mig en ny mobil (samma som jag redan köpt hos Telenor)  till ett bra pris (högre än hos Telenor). Jag ignorerade deras vädjanden och de tre åtföljande samtal med ”extraerbjudanden” som följde.

Mitten av april. Tänker: adjöss 3, hej Telenor!

Överföringen går smärtfritt och efter ytterligare ett par veckor kommer en slutfaktura från 3. Jag har ringt för 54 kronor mellan mitten av mars och mitten av april. Men jag ska betala flera hundralappar ytterligare. Räkningen sträcker sig nämligen ändra fram till 17 juli. Que?!

Ringer 3. Ombeds välja om jag vill identifiera mig med bank-ID eller personnummer. Jag väljer personnummer och knappar in detta. Får idiotfrågan om jag inte vill identifiera mig med bank-ID i alla fall? Så där håller det på i några minuter. Till slut får jag knappalternativet ”tala med en livs levande människa”. Jatack. Äntligen. Det gäller fakturafrågor, ja. Ytterligare 16 före mig i kön. Ja, just, samtalet kostar mig numera x antal kronor i minuten då jag inte är kund hos dem längre. Jättetrevligt. Vad mysigt det känns just nu.

Till slut når jag Lulliga Linda. Hon önskar mig VARMT VÄLKOMMEN. Jag känner mig inte ett dugg välkommen, jag är förbannad! Frågar hur 3 kan ta betalt för ytterligare flera månaders abonnemang? Det är ju uppsagt till mitten av april.

-Ja, alltså… du har flyttat ditt nummer.

-Exakt. Och mitt abonnemang löpte ut i april.

-Nej, då flyttade du ut, så att säga. Men du har tre månaders uppsägning på abonnemanget. Så du måste betala fram till mitten av juli.

-Jag, eller rättare sagt, Telenor, sa upp mitt abonnemang i januari. Med tre månaders uppsägningstid.

-Ja.

-Så jag ska alltså betala fram till april. Inte mer än så.

-Jo.

-Nej.

-Jo. Vi förstod inte att du, eller Telenor, sa upp abonnemanget. Bara att numret skulle flyttas över.

-Driver du med mig? Tror du verkligen att jag skulle flytta över ett telefonnummer och så ha kvar ett abonnemang hos er UTAN NÅN TELEFON?

-Vi har våra bestämmelser. Jag kan tyvärr inte göra något. Hade du fler frågor?

Jag får nån slags metallsmak i munnen. För några sekunder vill jag halshugga Lulliga Linda. Hon som följer order. Hon som önskade mig varmt välkommen. Jag vill halshugga henne. Litegranna.

-Så hur vet ni att jag har sagt upp abonnemanget nu då? säger jag elakt.

-Förlåt?

-Du påstår att ni inte fått besked i januari om att abonnemanget sagts upp? Korrekt?

-Ja?

-Ni tolkade det som att bara mitt nummer skulle flyttas?

-Ja.

-Så varför är mitt abonnemang uppsagt nu då? Om ni inte fattade det i januari, vad är det som gör att ni fattar det nu?

-Ja, alltså… du har gjort en s.k. utflytt, försöker Lulliga Linda. Och därefter så tolkade vi det som att ditt abonnemang skulle sägas upp… med tre månaders uppsägningstid… Hade du fler frågor? Annars får jag önska dig en god dag.

Jag är så förbannad att jag inte kan svara. Lulliga Linda lägger på. Tre minuter senare kommer en förfrågan på min mail. Vill jag svara på en kundenkät om hur jag upplevde servicen hos 3 idag?

OM JAG VILL!

Annonser

3 kommentarer

Under Uncategorized

3 svar till “3 små ord av kärlek: utflytt, uppsägning, sluträkning

  1. Jag har en snarlik erfarenhet av en lortoperatör som jag av en ren händelse för enkelhetens skull också vill kalla 3, fast det var i butik. Om jag helt enkelt nötte ut Loppiga Lotta mentalt eller om det berodde på en rent affärsmässig bedömning med avseende på den badwill en ideligen återkommande kund med topplocket på vift kan tänkas åstadkomma vet jag inte, men hur som helst fick jag till slut pengarna tillbaks.

    • Jernis, du är ju stålmannen!! Själv vek jag mig, full av självförakt, då jag var så tvärilsk att jag tappade rösten. Men låt mig säga så här, jag kommer hädanefter alltid och oombedd att dissa telefonoperatören 3 inför alla som gitter höra på. Deras obefintliga service, deras vulgära penningbegär och ytterst tvivelaktiga affärsbeteende och inte minst den imbecilla marknadsföringen kommer för alltid att stå som riktmärke hos mig för hur ett företag INTE bör göra. Och det sprider jag gärna vidare till världen; verbalt, i sociala medier och i varenda diskussion som hädanefter uppstår där ordet ”mobiltelefon” nämns… nu när jag fått tillbaka stämman.
      PS. Jag arbetade en gång i byggnaden intill 3:s. Vi delade så att säga ”rastplats” med varandra, den bit asfalt mellan husen dit folk gick för att ta paus. 3:s personal tycktes hålla paus för jämnan! De från kundmottagningen stod konstant utanför och rökte och drack kaffe och talade högljutt skit om folk som ringde in. Det var liksom dagens skämt: vem som hade haft det mest korkade samtalet med nån ledsen eller ilsken kund. Jag såg och hörde dem från mitt kontorsfönster. Redan där borde jag ha bytt företag. Oproffsiga medarbetare som struntade i vem som ev. lyssnade på vad de sa när de var utanför arbetsplatsen. Men jag förstår ju varför man har så svårt att komma fram på deras telefoner… personalen har ”paus”… vänligen tryck 1 för att vänta längre, tryck 2 för att vänta extremt skitlänge eller tryck 3 så dröjer du kvar – tills du ruttnar.

  2. Jag tycker att du ska skriva och klaga på deras facebooksida. Det brukar nämligen gå mycket fortare att få hjälp om man gör det så att andra kan se. Löjligt men sant. Annars råder jag dig att ringa konsumentombudsmannen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s