Zombie zoom

– Neeej, jag vill läsa själv!

Som en unge vill jag lägga mig på golvet och sparka med benen när jag öppnar någon av dagstidningarnas webbsidor. Gapa:

– Nej, jag vill läsa själv!

Men det får jag alltmer sällan. Det är nån fan som läser högt för mig. Tidningar lägger ut alltmer filmat material, även om nyhetsfilmen/-artikeln ifråga bara består av hafsigt hopklippta bilder ur andra sammanhang och en speakerröst som läser innantill. Videon hoppar igång automatiskt såklart. Först ska man genomlida 30 sek. högljudd oombedd reklam. Förstås. Själv ska jag då leta avstängningsknapp och få väck lorten från skärmen. Sedan scrolla ned på sidan och läsa den tryckta texten. Ducka för alla pop-up-fönster med reklam som bombar mig från höger och vänster. Gillar jag inte läget? Sluta läs tidningar på nätet.

Jag blir galen på den här idiotin. Jag regresserar, blir en trotsig femåring. (Klart som fan man blir barn när någon okänd kliver in i ens synfält och förmyndarläser nyheterna för en). Vill jag SE på nyheter väljer jag TV. Väljer jag tidningar är det för att jag vill LÄSA dem.

Internet var underbart när det slog igenom. En flodvåg av material blev plötsligt tillgängligt för varenda kotte ute i stugorna. Man behövde inte längre bo i storstan för att ta del av böcker, filmer, nyheter, musik, utländska magasin… Allt fanns inom räckhåll bara man hade en dator därhemma. Oh glory!

Sen började allt så sakteliga att förgiftas av allsköns bråte. Skräp man inte bett om klev in hemma i stugan, stal uppmärksamhet, krävde medvetna val för att väljas bort. Och idag blir alltfler av nyheterna gömda bakom betalväggar. Man får pynta flera hundringar i månaden om man vill läsa vettigt material från fler än en källa. Eller låta bli – och nöja sig med kvällstidningars pseudohändelser snodda från sociala media, skvaller och en helvetes massa spelreklam. Oh glory!

Facebook går mot alltmer filmade inlägg, säger Zuckerberg och får det att låta som om han ska förse världen med den bästa julklappen någonsin! Snart behöver vi inte läsa något alls, inte skriva något själva. Bara sitta och glo i mobilen. Oh glory!

När jag snackar med folk är alla rörande ense: sociala medier handlar bara om bilder och reklam numera och det är trist. Ingen skriver något längre, ingen har något eget att komma med. Man länkar till andra källor där det sägs något som berör känslomässigt. För själv har man liksom inte… tid? Ork? Eller så har man glömt hur man gör när man skriver själv? Fan vet.

Men om nu alla är så rörande ense om att sociala media och nyhetsdito helt urvattnats, varför ändrar vi inte på saken? Varför låter vi andra diktera hur vi ska ta in nyheter, hur vi ska förhålla oss till varandra i våra vänskapsrelationer…? Och ärligt talat, vem har inte ramlat i emotikon-träsket? Dessa förbannade små gula ansikten överallt! Oh glory!

Och nu när jag ändå håller på… vad fan ska vi med alla likes och följare till? Varför är de plötsligt en måttstock för om man är en lyckad person eller inte? Man kan ju inte ha dem till något konkret!? Okay, hade man fått en tia för varje följare kunde det varit en potentiell inkomstkälla. Men nu? Det handlar om bekräftelse, ja… men till syvende och sist kan man ju inte ha skiten till något. Inte tusan blir jag mättare i magen av att tio eller hundra eller tusen människor gillar ett inlägg jag gör någonstans.

Jag är vuxen. Jag borde veta bättre. Jag är omgiven av andra vuxna som borde veta bättre. Som levt större delen av sina liv innan internet. Ändå tycks varenda jäkel blivit spritt språngande galen och jagar likes till middagsbilder, hundpromenader och semestergroggar som om deras liv hängde på det. Och om vi är idioter nu är det väl ingenting mot vad vi blir om ett par år då merparten av det som läggs ut på sociala media blir filmat material. Ja, allt pekar dit enligt undersökningar så gapa och svälj.

Tyckte du instagram kändes som floder av skitbilder till ingen nytta? Vänta bara, det blir värre. Glory glory hallelujah!

20170319_130305grön

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Zombie zoom

  1. uhuuuuuu du har så jäkla rätt…

  2. Exakt! Och exakt lika förbannad är jag. För att skydda mig mot ”gapa och svälj”-journalistiken, förbereder jag mig alltid på det värsta och är beredd att fort som fan skrolla förbi dumrutan. För säkerhets skull brukar jag dessutom ha ljudet avstängt, men ibland glöms det bort efter nåt schysst musikstycke. SVT-nyheter är bra i det avseendet: inget automatiskt videotjafs och oftast åtminstone en skriftlig sammanfattning. Mot reklamen tycker jag Adblocker funkar utmärkt, bara i undantagsfall nåt skit som smiter igenom. I webbläsaren har jag laddat ner ett program som heter TrackMeNot för att kollra bort bigdatainsamlingsnissarna, bara så där av princip för jag får ju ändå ingen reklam.

    Trycker på gillaknappen och emojar mig! 😉

    • Jag tänker ofta på företag som betalar massor för att just deras reklam ska hoppa upp framför folk och irritera dem. Varför betalar de för något som har motsatt effekt? Finns det någon, verkligen någon, som gillar pop-up windows och liknande? Jag tvivlar. Och nuförtiden är jag expert på att trycka bort det, automatiskt, utan att ens titta vad det är för sorts reklam, så någon smygpåverkan kan det heller knappast bli fråga om.
      Jag får göra ett nytt försök med adblocker. Har försökt installera det tidigare utan att det funkade. Men skam den som ger sig…

  3. Jag håller sååååå med dig! Själv skriker jag åt mobilen: Men kan du hålla käften! och trycker desperat på allt som kan få den att just hålla käften. Jag vill också läsa själv, det är liksom grejen med tidningar, som sagt. Och också orsaken till att jag sjungit internets lov framför tv:ns. Tv levererar färdiga bilder som jag kan sitta och glo på som vore jag hjärndöd, men med internet… där kan man skaaaapa själv. Har jag alltid tänkt men nu vet jag inte vart det barkar.

  4. Exakt!! Jag har samma panik.

Kommentera

