Klappa det mysterium som är kvinnan

För ett ögonblick är det ren mordlust jag känner. Inte mot barnen, de är för unga för att fatta vidden av vad de gör. Men deras farsa som står där och storskrattar och hejar på – honom vill jag flyga på och sparka sönder och samman. Inte diskutera med, resonera med. Bara krossa kulorna på det dumma svinet. Förnedra honom. Trycka ned honom i marken och sparka på lika hårdhänt som hans barn sparkar på statyn av kvinnan i gräset.

Det är tre barn, den yngsta ser inte ut att vara äldre än fem år. Den äldsta runt tio. De går lös på kvinnan i gräset, hoppar på hennes huvud, sparkar allt vad de orkar i hennes skrev, mot hennes bröst och mage. Pappan står en meter ifrån och ropar uppmuntrande. Han skrattar. Jag ser dem på långt håll i parken. Fryser till is, blir alldeles iskall inombords.

De försvinner över gräset innan jag riktigt vaknat till liv och hunnit ikapp dem. Det känns fegt. Jag känner mig feg och arg.

Hela dagen går jag med bilden i huvudet.

Bilden av hur jag själv hemfaller åt våld och fullkomligt manglar skiten ur karljäveln, mitt framför hans barn. Tyvärr. Det är ingen vacker bild. Varken av mig eller dem.

Här är statyn.

bekantar-sig-med-venus-sv

Jag tog bilderna för några år sedan. På en av de käraste pojkar jag vet som varsamt och storögt klappar det mysterium som är kvinnan.

Pojkar.

Och hur de lär sig att bete sig mot flickor.

Hur de blir män som beter sig mot kvinnor.

Det lärs in tidigt. Tidigare än vi tror.

bekantar sig med venus II.JPG

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Klappa det mysterium som är kvinnan

  1. Lars Arned

    Otroligt!!! Hur kan dom!?!

  2. Jag är inte säker på att jag kunnat tiga…

  3. Fy fan, jag blir arg bara av att läsa det. Och börjar tänka ut vad jag skulle ha sagt, med drypande avsky och förakt, till den där pappan om jag hade varit där. Men hade jag varit där hade jag bara tänkt på hur feg jag är som inte sa det jag tänkte att jag skulle säga. Fy fan för pappan, fy fan för mig.

  4. Bra att du reagerade trots att du inte hann agera och bra att du skriver om din upplevelse så att frågan och ämnet hålls aktuellt i var och ens vardag.

  5. Rubriken Lilla blå, rubriken! Lika underbar som handlingen du beskriver är avskyvärd.

  6. Illa. Rysligt. Jävligt.

  7. Jävlar så förbannad jag skulle ha blivit

  8. Men å. Finns den här statyn i flera exemplar runtom i landet? Den är mig både kär och när och jag bor inte nära dig.

    Hade blivit lika arg som du förresten. För ett antal år sedan härjade statysprängare i Stockholm och min salig far som var en synnerligen fridsam person, uttryckte sin blodtörst.

Kommentera

