Som att ta fulknark

kanoner

– Klimakteriet? Hur är det egentligen? undrar han nyfiket.

– Som att ta fulknark, svarar hon bistert medan hon fläktar sig med en tidning. Man vet aldrig vad som ska hända från en minut till en annan…

Hon som frös nyss svettas nu som en gnu… påstår hon i alla fall. Han kan inte se en enda svettdroppe på henne men hon kokar över, bedyrar hon. Det hettar på insidan, som den värsta vinden från Sahara. Han tror henne. Hon är obegriplig nuförtiden men det händer alltid något.

Förra veckan nitade hon en förbipasserande utanför ICA.

Bara för att.

Han gillar’t.

Igår var hon tårögd och ville gå i kyrkan. Det är som det är.

Han brer några mackor åt dem. De sitter bredvid varandra i soffan och käkar. Med jämna mellanrum greppar hon blaskan och viftar med den framför ansiktet som om hon svepte undan ett gäng norrlandsmygg.

– Fy fan, mumlar hon gång på gång. Fy fan, fy fan alltså.

Han betraktar henne med käften full av ost. Kanske skulle han fria?

– Stäng balkongdörren, beordrar hon plötsligt. Jag fryser ihjäl!

Inte fria, konstaterar han lakoniskt inom sig men reser sig lydigt.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Som att ta fulknark

  1. Det värsta är att sattyget inte lämnat mig ifred ännu … jag är ju trots allt snart 71 år. Det finns 90-åringar som fortfarande ”vallar” sa läkaren uppmuntrande 😠 Men om mig porlar det ymnigt när det gör det … som om jag vänt upp ansiktet mot ett slagregn . Nästan. 😘

  2. Åh du skulle höra Brittakårens tolkning av Heatwave – Vallning. 😘😘

  3. Vissa beslut måste vara väl genomtänkta…

  4. Nica

    Fifanken vad du skriver bra! Och ja, jag känner igen mig, det har pågått i ungefär 5 år nu, jag är 52. Försöker att inte se den första kommentaren från en 71-åring. Blaaaäurgh – ja, det är väl vad jag har att säga om saken. Inte så hysteriskt mycket humörsvängningar, men dyngsvettig, kletig, svamp på onämnbara ställen, iskall på natten i bland, överviktigt, deppig, tappar hår, huden ser ut som en krokodils, sover som en påse nötter. Allt detta – istället för att ha lite mens då och då… (no offense, jag vet att folk har haft det jävulskt med just det).. men hallå?! Hallå?! Suck. *går och stänker lite vatten i det svullna, feta ansiktet med grå hudton och nya dubbelhakor* Nä, jag är int’ bitter!

  5. Raggoparden

    Det är inte värt det. Gå till doktorn och fixa hormoner. Ljug om det behövs!
    Och tills dess, köp en snygg solfjäder

  6. nog fasiken var det en hemsk tid. Tur att den till slut tar slut eller hur?

  7. Tomten

    Man lär sig så mycket här om hur det är och kan vara, om att ta fulknark, om att vara kvinna!

Kommentera

