”Comes love, nothing can be done”

– Vuxen? säger han ironiskt. Jag blev vuxen när jag träffade henne där för ett år sedan.

Hårburret nickar mot kvinnan i de röda skorna. De sitter på en uteservering nånstans i Spanien, i sällskap med ett tyskt par, välsmorda och inkörda efter sina eftermiddagsdrinkar.

-Hon slet ut tarmarna på mig, rullade dem kring sig, spottade på dem och gned några varv innan hon stuvade in dem i magen på mig igen. Så blev jag vuxen.

Säger Hårburret och tyskarna sitter stumma. Vad ska de svara på nåt sånt?

Caféradion spelar Ella Fitzgerald och Comes Love.

De slinkiga palmerna vajar längs strandpromenaden, Hårburret har sin Chet Baker-tisha på sig och kvinnan i de röda skorna dansar därute på strandcaféets golv.

De är i Spanien. Kärleksmosiga. Förvirrade. Märkligt beslutsamma. Fulla.

Solen står på som en svullen fet ros, som ett funky rymdskepp.

Hårburret vill bara greppa tag om kvinnan i de röda skorna, greppa henne om röven och klämma upp henne mot närmsta vägg. Men han behärskar sig, suckar, ler mot tyskarna och höjer sitt glas.

-Hej och hå, säger han på svenska och de ler trevande tillbaka mot honom.

-Heil Hitler, tillägger han tyst för sig själv och ler brett tillbaka mot dem.

Det är en sjuk årstid.  Sommarfeber i Spanien. Hon i de röda skorna dunsar ned på stolen bredvid honom.

-Jag svettas under brösten! konstaterar hon. Men det skiter jag i. Nu vill jag höra Louis Armstrong. Tror du de har Louis Armstrong här?

Han ler mot henne. Hon är det bästa som hänt honom. Hon har tagit ut hans tarmar och flätat ihop dem och stoppat tillbaka dem i hans kropp. Han är hennes hund nu.

Medan tyskarna låtsas se åt ett annat håll böjer han sig fram emot henne och slickar henne långsamt längs halsen och upp över kinden.

-Louis Armstrong! kvider hon. Jag måste ha Louis Armstrong!

2 kommentarer

Filed under Saxofonisten

2 responses to “”Comes love, nothing can be done”

  1. Tyskar har alltid haft lite svårt för närhet…

Kommentera

