Dessa kokta divor

brasiliansk skräckfilm

-Jag svär, Biggan Nilsson var med i en brasiliansk skräckfilm!

Saxofonisten slänger fram bildbevis. Hans händer skakar, av indignation eller annat må vara osagt.

-Där hon bränner ett foto av… vem är det… Bobby Ewing i Dallas?

Saxofonisten ser upprört på henne men hon låter sig inte övertygas. Skulle den skånska divan, prima primadonnan Birgit Nilsson nedlåtit sig till att medverka i en skräckrulle på 70-talet? Aldrig i livet!

Det är onsdag och hon har precis kommit med veckans matkasse. Köket luktar kloak som vanligt. Han kokar gitarrsträngar idag. En kastrull står och sjuder på spisen.

-Varför kokar du strängar? frågar hon.

-Jag ska börja lira igen. Jag skiter i saxofonen. Jag är gitarrist nu!

Händerna skälver mer än någonsin. Han plockar fram och tillbaka med fotot av den påstådda operadivan på knä i en svart ritual.

Hon veknar för ett par sekunder.

-Vill du ha mitt Neil Young-plektrum? erbjuder hon med mjuk röst. Det där från New York?

Hans nävar stannar upp ett slag och hon ser hur han andas djupt.

Så vrålar han:

-Ut! Ut härifrån för fan! Du har alltid hatat Neil Young! Jävla människa, ut! Försvinn!

-Vi ses på fredag, säger hon lugnt och stänger dörren efter sig sekunden innan kastrullen träffar den med full kraft.

2 kommentarer

Filed under Saxofonisten

2 responses to “Dessa kokta divor

  1. Ja du rasande människor med kastruller i högsta hugg ska man se upp med

  2. I Brasilien kan allt hända vet jag av egen erfarenhet😉

Kommentera

