Babylon, söker vi en bot?

Han har levt hårt, ser ut som 80 men är kanske inte ens 60 bast. Det är svårt att säga. Den lilla kroppen är så tunn att låren ser ut som baguetter. Innan jag ens hinner reagera dyker han ned på mig som en gul kanariefågel.  Pekar på sina svartklädda ben med dragkedjor i fickorna och längs med benen.

-Jag känner mig så jääevla punkig idag, utbrister han på tjock skånska. Så jääevla punkig!

Eftersom jag aldrig sett karln förr blir jag lite ställd. Han har grå hårtestar som spretar åt alla håll, ansiktet är fårat och sprucket som torr åkermark.

-Du förstår, jag köper alla mina kläder på Gina Tricot! Det är det enda som passar mig och min storlek.

-Jag förstår, säger jag utan att förstå ett smack. Hela scenen är surrealistisk.

-Men här ska du få se… Han drar upp den gula T-tröjan och jag hinner se en skymt av kalsonglinningen innan jag tittar bort.

-Jag känner mig så jääevla punkig va, men ibland är jag bara tjock. Idag är jag nog lite tjock.

-Jaha, säger jag och tittar på honom igen när han fäller ned tröjan. Hela gubbpaketet väger max 45 kilo. Han är så liten att jag skulle kunna klämma ned honom i axelremsväskan.

-Ja, Gina Tricot! utropar han triumferande och stolpar iväg.

ännu en bänk.jpg

På väg hem möter jag ett gäng tanter. Mitt ibland dem går en karl utklädd i vit munkkåpa som inte helt räcker ned till marken. Man kan skymta ett par rejäla Adidas där nere. Han är lätt kobent och på huvudet har han en liten svart sammetsmössa med guldstjärnor. En mössa med knytband. Han stegar fram som en 75-årig Thomas di Leva mitt ibland tanterna. Ingen säger ett ord.

You gotta give it to Lillhålan; den här stan bjuder på allt! Jag minns t.ex. den där kvinnan som stod vid busshållsplatsen tidigt en morgon och drack kaffe ur en kopp med fat som hon höll i handen. När bussen kom stoppade hon kaffet i jackfickan, inte ens urdrucket.

-Är det inte tråkigt att bo på vischan, frågar vännerna i storstan.

Ha!

kära lillhåla

Kära Lillhåla och dina parkbänkspoeter…

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Babylon, söker vi en bot?

  1. Det händer mycket mer i ”Lillhålor” än mad många tror och tur är väl kanske det 😉

  2. Carina

    Gillar bänken under träden in till det snart inte längre kommunägda bostadsområdet där det står ”Fortsätt gå” 🙂

  3. Det verkar vara ett spännande ställe du bor på

Kommentera

