Fisk, fågel och inget mittemellan

Darn, vad jag älskar mitt liv ibland! Vaknar tidigt och ger mig iväg, dimman ligger tung och fuktig överallt, inte en käft ute. Mistluren brölar genom töcknet och håller mig sällskap hela vägen längs havskanten. Kära ön, Öresunds egen klitoris som jag brukar kalla henne, syns överhuvudtaget inte alls denna morgon. Danska fastlandet är ett minne blott. Runt om mig är det bara mjölkigt vitt och lent, som om naturen släppt en jättesats. (Ja, f’låt…)

Färsk gös. Två fiskfärsbiffar som doftar hav. Samt en liten burk remouladsås med stort R, en sån där hemlagad dansk variant som får alla härskna tubvarianter att rodna av skam! Yep, det blir morgonens fångst hos Lilla Blå, peeps.

Men innan dess får jag till min oerhörda häpnad  sällskap av en papegoja! Helt plötsligt dyker den upp framför mig i det vita, med fjäderverk som den värsta dragshow queen. Överraskningen är total…en stor papegoja i rött, blått och grönt! Den flaxar omkring lite och försvinner igen. Jag begriper ingenting men det känns fett surrealistiskt.

Svettig av promenaden anländer jag till fiskelägret nån halvmil längre bort och flirtar in mig hos gubbarna. Slår på stort och köper gös – utan att ha en aning om hur man anrättar den. Fiskarens näsa är tre gånger större än min och blåröd. Han har galonbrallor på sig och tjock stickad tröja. Händerna är stora som dasslock.

Ja, det är samma karl som matar mig med remouladsås en stund senare. Han håller fram en gaffel framför munnen på mig och får mig att smaka, väl medveten om att den här hemlagade varianten kan ingen kvinna stå emot. Jag sväljer lydigt och lycksaligt, blir kallad ”tösabit” och ”lilla hon”.

Livet vid sundet – man har haft det värre!

12 kommentarer

Filed under Gubbar

12 responses to “Fisk, fågel och inget mittemellan

  1. Åh du kom iväg på din Morgonrunda Lilla Blå … den lät ju helt underbar och passade dig som en handske med surrealistiska inslag och allt.

    Ibland är det härligt att leva🙂

    Kram!

  2. Mari

    Alltså. En dag ska jag bo på ett sånt ställe. Det bara är så. Längtar ännu mer till den dagen efter att ha läst detta….

  3. Undrar vad han fiskade efter😉

    Adgös på det!

  4. Härligt – låter det som.

  5. Remouladsås och papegoja, jösses! Tack för att du delade med dig av detta!

  6. Låter som ett riktigt äventyr i dimman. Du skriver så bra. Jag har ju varit i Helsingborg många gånger och känner igen dimman och mistluren och hur fukten känns. Precis som du berättat så bra.

Kommentera

