En härlig människa

Härliga människor.JPGJag är en härlig människa! Det finns säkert folk som har andra åsikter om den saken men det vill jag inte tänka på just nu. Jag är en härlig människa! Jag bestämmer mig för det. Punkt.

–          Men du, säger han tröstande. Jag är inte särskilt orolig för dig. Du landar ju alltid på fötterna, du är som en stor katt. Eller ja, nån med stor röv. Den slår liksom i backen och du går ned för räkning ett tag men sen ruskar du på dig och travar iväg, tjurskallig. Du reser dig alltid!

–          Vad då stor röv?

–          Jamen… se på mig, se på min spinkiga röv. Om jag drabbas av brustet hjärta så går jag i stycken. Jag blir helt förkrossad. Jag har ju inte varit med lika länge som du. Jag snackar liksom om din själsliga röv. Den är… tja, den har liksom bra stötdämpare. Du har varit med om brustet hjärta kanske… öh… femton gånger? Jag, jag har kanske varit med om det två gånger. Jag fattar inte att man klarar sig. Men du, du och din själsliga röv, ni har bra studs. Du slår i rejält men fattar att det går över.

–          Ska du ha mer vin, unge? frågar jag och häller upp utan att vänta på svar.

Middagen blev misslyckad. Testade nytt pajrecept. Smakade ingenting. Vi dricker vin. Jag får konstaterat att min själsliga röv är stor, fet och studsvänlig. Våra små patetiska vårhjärtan som kläcker ilsket rött och får bröstkorgen att dra ihop sig i kramp och nattsömnen att försvinna, är däremot lätta att krossa. Som äggskal. Vi tycker lite synd om oss.

–          Men jag är en härlig människa! utbrister jag gråtmilt. Fast jag lagade äcklig mat ikväll.

–          Du är en jättehärlig människa, säger han och klappar mig på armen. Maten var lite äcklig men det gör ju inget. Vi har ju rödvin. Ska du inte gå och skriva lite? Du blir så olycklig när du inte skriver.

–          Jag har ju skrivit hela dagen, surar jag.

–          Ja, för hyran, ja. Sån där skit. Men du kan väl skriva lite på riktigt också? Sånt som räknas?

Våren har stimmat sig trött hela dagen. Från hagelskurar till tio plusgrader och solsken. Skallen är trött och mosig, humöret har åkt upp och ned som en hiss.

–          Allt är så fult! gnäller jag. Titta bara, titta på mitt hem! Det är ju skitigt! Jag hatar när det är skitigt, ändå orkar jag inte göra något åt det. Jag pallar inte putsa fönster, dammsuga, skura rent, rensa garderober…

–          Allt ser fult ut efter vintern, säger han.

Vi dricker lite mer vin. Suckar tungt från varsin soffhörna. Ljuset utanför är blekt och pockande och gör ont.

–          Man känner sig ju ofta lite blekfet så här års, försöker han efter ett tag. Det gör ju alla.

–          Nej, inte de där som går och hånglar i parkerna. De är jättelyckliga och skitsnygga. Själv känner man sig som 200 kilo ister. Hur kul är det? Och så ska man vara så jäkla tacksam över vårsolen. Ut och digga med nosen i vädret. Jag vill inte. Jag vill bara sitta hemma och glo på deckare. Jag pallar ingenting. Jag är så trött hela tiden.

–          Du ska nog ha lite mer vin. Och så får vi skaffa dig en karl. Nån som du kan klämma på ibland. Inte bo ihop med. Men nån som är hångelvänlig.

–          Och som gillar min själsliga feta röv, fyller jag i.

–          Ja. Typ.

–          Är du min vän? På riktigt?

–          Klart jag är. Det vet du.

–          Kan du inte putsa fönstren åt mig? De är så skitiga. Jag orkar inte se dem.

–          Ta dig i arslet, du. Skaffa din nån slav som kan slicka rent dem. Finns det mer vin?

–          Du tycker inte om mig. Fast jag är en härlig människa!

–          Ja, ja, ja. Käften på dig. Vad ska vi glo på?

Vi glor på något amerikanskt. Beviset på hur lågt vi sjunkit.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “En härlig människa

  1. Ja du är sannerligen en härlig människa. Det har du så rätt i och inte vet jag om den själsliga röv är studsig och bra att ha men troligen är det så. Strunta i skitiga fönster. Det är inte fönstren som är skitiga Det är vårsolen som är så stark och som avslöjar det som inte ska ses. Alla har skitiga fönster och dammråttor den här tiden. Det är bara naturligt.

    • Gulle! Fönstren får vara skitiga ännu ett slag – sedan ska de glänsa värst i kvarteret. Men inte riktigt ännu. Jag har annat för mig. Tjingeling på dig!

  2. Ja en härligare människa än du finns inte på denna jord. Det skulle vara Skogsnuvan då. Tänk att lilla jag … lilla och lilla förresten … har fått nåden att lära känna två så härliga … var och en på sitt sätt … människor..
    Kramar
    Skatan

  3. Vi har ju inte träffats men något säger mig att du har rätt! Du är en härlig människa trots att maten blev paj😉

Kommentera

