Luftens alla osynliga ord

Tom Waits skriver och undrar varför jag aldrig bloggar om honom längre. ”Jag har inte tid, kissen min”, svarar jag sanningsenligt. Nu surar han. Själv ligger jag med fullmånen som glor in genom sovrumsfönstret. Allt ser plötsligt ut som i en svartvit film. Det sägs att blod lär se svart ut i månsken men jag tänker inte karva upp mig för att kolla om det stämmer. Sover lite istället.

Drömmer om torapekarna. De där silvriga sakerna som hängde likt mobiler i montern på Judiska muséet i Stockholm. De små, fint utmejslade nävarna pekade envist mot luftens alla osynliga ord. Vet du inte vad en torapekare är får du googla.

Jag vaknar till det svepande ljudet av vingpennor från sjöfåglarna utanför fönstret. De är på väg ned mot havet. Det borde jag också vara nu. Finns inget häftigare än att stå på stranden när återvändarna kommer i stora flockar och sveper ned över ens huvud. Det regnar fjädrar. Jag tror alltid att de ska bajsbomba mig. Enligt uppslagsböckerna övervintrar de i Afrika. Men jag tycker alltid att de verkar svepa in från göteborgshållet?

Det ligger ord på insidan av mig; de kommer som skjutna ur ärtrör och punkterar sinnesron. Jag vill ju bara softa de här sista lediga dagarna. Inte skriva. Men så är det ärtröret… Om tankarna har hud så är den huden rätt ilsket rödfläckig nu. Det ömmar lite. Tur man är van.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Luftens alla osynliga ord

  1. Ja tur du är van. Här väntar jag på att flockarna av flyttfåglar ska nå hit. Än är det bara någon kåt liten talgoxe som behagar kvittra. Annars är det forfarande vinter men en liten aning av vår syns i de blå skymningarna och doften av jord på någon enstaka barfläck. Vi är på väg mot en bättre tid.

    • ”Vi är på väg mot en bättre tid” är banne mig det vackraste jag läst denna vecka. Gott så, Snuvis. Och kåta talgoxar är inte fy skam, de kan lyfta den mörkaste dag med sina små skälvande, duniga kroppar.

Kommentera

