Mitt i natten och allt det där…

Där sitter man mitt i natten, lyssnar på A3:s signaturmelodi till Sopranos, känner sig lycklig på ett osedvanligt vis och sådär halvreligiöst tacksam bara av att vara vid liv och ha vänner som bryr sig och allt det där… man har fördragsamhet med sig själv… man trivs med livet… man inser att man är oerhört priviligierad… och så plötsligt vill man vägra sänggåendet och istället glo på maffiarullar hela natten och inviga påsken med italienska vendettor och rödtjut och hjärtat vekt som en katolsk hemmafru med trosorna neddragna och Frank Sinatra på köksradion… Man vill och man vill och man vill…

Men vinet tar överhanden och man knoppar in i soffan med ett fånigt leende. Glad över att finnas till. Glad t.o.m. över sorgernas bleka melankoli, över vännernas ömsinthet och den hemlagade pizzan i magen och småfåglarnas kåtlåt utanför fönstret och vetskapen om att därute… där ute i mörkret… där rullar havet, stort och grått… som en uråldrig gåta… som en evig vän… som en påminnelse om evigheten och den fjuttiga lilla döden.

Och så vaknar man av att Bob Dylan väser ”You gonna have to serve somebody” ur högtalarna och man rycker skamset till, vacklar mot badrummet och tandborsten. Jo, jo, “it may be the devil or it may be the lord but you gonna have to serve somebody…”

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Mitt i natten och allt det där…

  1. dr. no

    Stilen påminner mig om Teratologen. Vackert så.

    Dylans tokreligiösa plattor är f ö hopplöst underskattade.

    Glad äggätarhögtid!

  2. Skriver och raderar, skriver och raderar…
    Äggtoddy på dig, du härliga ordkonstnär. 🐣

  3. Som du skriver. Blir alldeles yr och glad, direkt opassande eftersom jag befinner mig på jobbet.

    • Att vara yr och glad på jobbet kan aldrig vara fel, Helga, även om det ev. är opassande.😉 Tack för komplimangen. Nu blev jag också lite yr och glad.

Kommentera

