Asian fantasy i Gamla stan

Asian fantasy står det på flaskan i badrummet som någon glömt kvar. Shaving gel for women. Jag tittar fundersamt på den när jag sitter på toan. Måste man vara asiat för att raka sig eller fantiserar asiater att man rakar sig eller ska man raka sig när man fantiserar som värst eller vad handlar det om?

Det är måndag förmiddag och jag har sovit gott i det lilla fågelbo jag hyrt i en av Gamla stans medeltida gränder. Här är rent och snyggt, high tech i köket och sammetsfåtölj att trona i. Om morgonen kickar förskolans ungar igång. Kanske går de på kokain? Det låter så. Kristallkronan i taket svänger när barnen ovanpå rusar runt som en hel här nån halvtimme. Sedan ringer deras mat- och sovklocka och det blir knäpptyst. Lampan stannar upp med ett sista klirr.

Idag tar jag det lugnt. Långsam frukost, många tekoppar. Sedan ställer jag kosan mot Vasastan.

-Vart ska du? frågade mannen med den största resväska jag nånsin sett. Vi stod på perrongen i Lillhålan och väntade på tåget. Jag sa som det var, jag var på väg till Stockholm.
Han såg på mig, hans ögon var sorgsna. Kavajen verkade för tunn i den grådimmiga morgonen.
-Jag ska till Bagdad.
-Det är långt bort, sa jag. Kände mig lite klen. Klent bagage, klent resmål liksom.
-Ja, och farligt också. Men jag måste. Brorsan därnere har fått en stroke. Jag känner att jag måste åka.

Jag önskar honom lycka till när vi skiljs där på perrongen. Han ler lite mot mig. Hans skjorta lyser kycklinggul under kavajen.

Här sitter jag nu, i ett fågelbo i Gamla stan med kristallkrona och tekopp. Jag har en Asian fantasy i badrummet och en burk tomatsill i kylen. Jag undrar om mannen i kavajen kommit fram till Bagdad…om hans bror kickar igång igen, kommer på banan. Helst som barnen ovanpå, med hela kroppen sprittandes av livslust och gnista. Jag hoppas det.

1 kommentar

Filed under Resor

One response to “Asian fantasy i Gamla stan

  1. Ha en riktigt härlig tid i gamla stan

Kommentera

