Det gäller att ha bra ljud, förstår ni

Ljuden. Vad viktiga de är. Jag blir medveten om hur fint jag mår när jag jobbar hemma och hur ljudbilden förstärker upplevelsen, sätter extra piff på hela känslan.

Vilka ljud? Idag är det – ja, ni känner ju mig – fågelsången utanför. Jag har balkongdörren öppen, sitter med korrektur till broschyrer i knät och jobbar, långsamt, metodiskt och förnöjt. Älskar hemarbete. Älskar att sitta i mitt eget vardagsrum med vårljud som letar sig in genom dörren.

I förrgår satt jag till ljudet av ett evigt strilande regn. Ett regn som hade gjort mig sur och less om jag tvingats lägga fem timmar i pendeltrafiken till och från Danmark, ett regn som obönhörligt pissat ned mig i ett svart hål.

Men hemma blev det en skön, sval kuliss… jag kunde sluta ögonen och låtsas att det var ett sommarregn en eftermiddag på landet med svala vindar, syremättad luft, doften av våt jord…

När man har bra ljud i bakgrunden jobbar man fint och lätt, smidig som orm.

Inga kontorsfläktar, inga smällande dörrar, larm som piper stup i kvarten, ekande steg, pysande kaffemaskiner, trafik, köer, pendling, skit och elände. Bara ljudet av regn, fågelsång och mina egna stadiga andetag.

regn

????

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

