He’s deligthed, I’m deligthed

Old Town Edinburgh 2015I’m delighted to hear from you again, skriver han i mejlet jag kastat iväg lite på vinst och förlust. Och ännu mer delighted är han att jag väljer att komma tillbaka. Jodå, jag får bo i lägenheten, ”min” lägenhet. Jag tänker på den som min, my home away from home. Trots att det är många som passerat revy där sedan jag sist låg i sängen och fes. Men det är ”min” säng, ”min” lägenhet, ”mitt” hus där i New Town. Mitt 1700-talshus i ljusbrun sten. Huset med den blå porten och den smala höga trappan där tusentals fötter trampat ned stenen så den blivit skålformad i mitten.

Jag sitter i dagarna tre och bläddrar i busstidtabeller, tåg och färjor och B&B:s, jag kollar hyresrum och hyreslägenheter och country cottages och beach cottages och studios och slott tills det svartnar för ögonen och gamnacken protesterar med ryggont ända ned i arslet.

Jag begrundar en stund det sura äpplet att jag inte har körkort och dessutom reser ensam. Det finns faktiskt ett 1400-tals slott att hyra för under 1500 kronor natten. Ett helt slott! Det ligger mycket avsides beläget och det är inget ställe dit man kan rulla en resväska från närmsta buss- eller tågstation. Så det medeltida slottet med sina 1,5 meter tjocka murar få vänta till en annan gång.

Men flygresan och ”min” lägenhet är bokad och betald. Det väntar några övriga nätter och dagar som inte är planerade ännu. Så mycket att se, så lite tid. Kanske blir det bergen eller havet, kanske blir det en ö eller två, en småstad, ett fiskeläger eller en storstad ytterligare.

Men till Skottland bär det av i alla fall. I april åker jag. Det känns bättre än bra. Det känns som att äntligen få åka hem igen.

 

4 kommentarer

Filed under Resor

4 responses to “He’s deligthed, I’m deligthed

  1. Annelie

    Skottland! Avundsjuk, har aldrig varit där. Men vill också vidder och förödande vackert språk.

    • Vidder och språk är i särklass, ja. De har lockat mig så länge jag kan minnas och lockar tillbaka när jag väl varit där. Åk dit om du får chansen någon dag, Annelie.

  2. Oh Lucky You ❤️🎈❤️🎈🍀

Kommentera

