Blå lakrits

Anis.  Heliotrop. Den svaga lakritsdoften, inlindad i tjocka lager av puder, påminner om det där ljusblå vitpudrade skumgodiset som fanns på 70–80-talet och som smakade svagt av lakritsviol.

Alice Prin, eller Kiki från Montparnasse som hon var känd som, använde den här doften. Ni vet, Kiki som fotograferades av Man Ray som en basfiol, sittandes där med sin breda röv? (Ni kan ju googla). Kiki stod modell för gud vet hur många konstnärer i början av 1900-talet. Jag såg hennes huvud skulpterat i mässing på ett museum i Paris en gång. Samma museum där Modiglianis porträtt av damen i gult blev stulen strax därpå… Mig veterligen har den aldrig återfunnits… Nåja, jag kommer visst från ämnet.

Det är samma lakritston i Guerlains 104 år gamla parfym L’heure bleue som i min barndoms godis. Godiset är förlorat. Uppätet. Jag har inte sett eller smakat det på säkert trettio år. Men parfymen är fortfarande i produktion.

Jag häller över mig en doft från 1912 innan jag beger mig ut i mörkret klockan sex på morgonen. På väg till gruvan i mental svandunsboa och korsett. Och lite Goretex ovanpå det. Man är svensk, va.

Här är förresten lite rörliga bilder på Kiki. Precis så här punkig var man på 20-talet. Sug på den, ni.

 

5 kommentarer

Filed under Arty farty de luxe, Doft, Parfym

5 responses to “Blå lakrits

  1. Jag ser det framför mig, svandunet som kittlar din lilla nos när du böjer dig ner för att knyta goretexkängorna…
    Tänkte för övrigt på dig när jag tog mig en liten whisky igår. 😉

  2. Mer svandun åt folket helt enkelt!

  3. Jag suger fortfarande njutningsfullt … på den.😉

Kommentera

