Pinka i det fria

Ser en dokumentär om Lo Kauppi på svt.  En stark grej. Känner igen mig i mycket. Klassresan hon gjort, reaktionerna i släkten såväl som i den egna kroppen. Ilskan, drivet.

Men det är när hon sätter sig ned i vägrenen för att pissa, långt uppe i Tornedalen, som minnena kommer emot mig med full kraft. Alla de där milen genom skogarna utan toalett. Hur jag pinkade i vägrenar, i skogsbackar, i tallskogar med barr och myror… Hur många hundratals gånger jag pissat i det fria under uppväxten. På det där självklara sättet. För att det inte fanns något val. Hur har jag kunnat glömma det?

Knotten som såg sin chans den där enda minuten man hade brallorna nere och som bet skinkorna tills man hade stenhårda ömmande knölar överallt! Idag vet jag inte hur man gör. Seriöst. Oavsett hur pissnödig jag är klarar jag inte att pinka i det fria. Jag är toalettmänniska. Jag är akademikerjävel numera – som svär som en knegare. Och liksom hos Kauppi har min släkt svårt för mig. Ja herregud!

3 kommentarer

Filed under Film och TV

3 responses to “Pinka i det fria

  1. livetjustnucom

    Jag pinkade utomhus tidigare i veckan. Att hålla sig numera fungerar inte. Satt bakom en slånbärsbuske och tittade på havet samtidigt. Insåg att det pinkas för lite utomhus, det är bra mycket vackrare utomhus än att stirra på porslinet i badrummet.

  2. Jag kissar … pinkar ligger liksom inte rätt i munnen för mig … fortfarande utomhus … inte i stan förstås men efter vägen bakom något träd eller buske när jag gör paus under mina långa bilresor. Numera sätter jag mig helst nära en trädstam som jag kan grabba tag i när jag ska resa mig upp igen. Det blir onekligen svårare med åren att huka … Jag har många kissminnen uppe på fester i fäbodar bakom uthus medan festerna pågick … t ex. Och ibland hade jag sällskap när jag kissade … av Margith eller någon annan tjejkompis. Jag har faktiskt aldrig kissat i lag med någon kille utom med Mannen förstås. Puss!

Kommentera

