Min förträffliga barndom

Jag var tonåring, hade hoppat av skolan. Jag ansågs begåvad och fick arbeta på lokaltidningen, så ung jag var. Skriva reportage.

En dag anlände ett paket hem fullt med amerikanska musiktidningar från slutet av 60-talet. Klara starka färgbilder på Jim Morrison och the Doors. De hoppade upp från tidningssidorna och bet mig i skrevet. Jag savade som ett träd om våren.

Samma dag gled jag in på lokaltidningens redaktion. I skallen malde ”Come Together”, ty Jim Morrison hade uttalat sig gillande om låten i en intervju jag just läst. Något i min blick måste ha avslöjat mig.

Tidningsredaktören föll ned på knä och kröp fram till mig över golvet på alla fyra. Journalisterna vid sina skrivbord hade käftarna på vid gavel.

Själv rann jag in på redaktionen med något främmande glansigt i blicken. Hög på rock’n’roll och sex. Antänd. Levande!

Var jag 14 år? Kanske 15.

Konstig barndom man hade.

Men förträfflig.

6 kommentarer

Filed under Musik

6 responses to “Min förträffliga barndom

  1. Tillbaka och med ord så träffsäkra att jag måste läsa de flera gånger.
    Finner ditt inlägg sekunderna efter det att SIFO ringt och vill prata med mig om Riksbanken, jag drar till en vit lögn om att jag ska på mote. Och ett möte blir det ju – med dig. Tack!

  2. Peter Tinnert

    Inget är som väntans tider, säger de. Men det är lögn. Det är leveransen det handlar om. By the way – tack för klappen.

  3. Lilla Blå! Jag har varit borta från dig länge nu, men jag blir inspirerad av dig och känner att jag måste börja skriva, på gamla dar

Kommentera

