Hur håller vi värmen?

Vaknar till 13 minusgrader. Jättekul – not! Vaknar till en värld av snö och is och gnisslande kroppsleder. Det där brukar hänga samman hos mig.

Tågen står still, några gäss kraxar panikslaget ovanför mitt huvud. De har väl insett att de skulle hängt med resten av gänget ned till Afrika för ett par veckor sedan. Inte slafsa omkring i Sydsverige, ligga och slöglo mot horisonten och bajsa i slowmotion. Nu låter de som om de dragit på sig halsfluss i helgen. Märkliga ljud kommer ur de långa halsarna. Stackars jävlar.

Vintern kom till skånska kusten. Ett par decimeter snö ramlade ned på några timmar i kraftig blåst. Bara masochister kan digga ett sånt läge.

Jag hade vänner på middag och whiskyprovning i lördags. Det gäller att hålla värmen på alla sätt man kan. Lite anCnoc, lite Glenmorangie Lasanta och annat smått och gott. Vi gjorde vårt bästa och hann täcka in både Esias Tegnér och Eddie Meduza under kvällens diskussioner. Samt den ack så väsentliga frågan varför det aldrig kommer att göras porrfilmer med värmlänningar.

Utomhus fann jag en äldre arabisk kvinna på marken. Hon grät förtvivlat, var  rejält misshandlad och visade hur knytnävarna träffat henne i magen, över mun och ögon och näsa. Hur hon ramlat och slagit i huvudet, skadat armen. Hon hade ringt polisen. Vi väntade. Det kom ingen polis. Hon satt direkt på marken; under täckjackan stack hennes bara ben fram i kylan. Vi ringde ambulans. De lovade komma på en gång. Det gick en kvart, det gick tjugo minuter. Ingen ambulans.

Det är mycket som inte fungerar idag.

Jag får frågan om jag är rädd för terrorhotet. Nej, svarar jag. Jag är mer rädd för den totalt hjärndöda kvällspressen. För att inte tala om sociala media. Folk går bananas. Som om någon större makt skruvat upp dem i ryggen. Alla går i cirklar tills batterierna tar slut.

”Tredje världskriget är här nu”, säger professorn i underrättelseanalys, Wilhelm Agrell, i dagens tidning. ”Sluta stoppa huvudet i sanden, säg som det är. Vi står i början av något vi inte greppar ännu.”

Jo, man ska kalla en spade för en spade.

Jag kryper ihop i soffan och lyssnar på gamla jazzpärlan Solitude.

Måndag i Sverige, 23 november 2015.

Skåne har inte haft så kallt i november sedan 40-talet, läser jag.

Det gäller inte bara vädret.

 

 

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Hur håller vi värmen?

  1. Tyvärr gäller det även huvudstaden. Det är verkligen många saker som vi inte greppar. Och kylan brer ut sig, smyger sig in under huden medan, i alla fall en del av oss, försöker begripa vad det är som egentligen händer och att det faktiskt händer här och inte bara på bekvämt avstånd därborta någonstans.

    • Tror det är först ”efteråt” vi fattar vad som händer just nu. När nu det där ”efteråt” kommer… Och vi lär inte må bättre då än nu. Eller kanske gör vi det? Någon dag lär väl skiten vara över? Kram till dig, kersko. Håll värmen så gott du kan, var du än befinner dig.

  2. Hur lyckas du kvinna?! De två sista meningarna sitter som en blöt Lovikkavantar i trynet. Sådär som när killarna mulade en i skolan.
    Tilläggas kan att jag tänkte på dig när jag låg i badet och sippade på min whisky härom kvällen.

  3. Svinkallt på väg rätt in i en jävla istid. Och slut på bränsle. Brrr och grrr om vart annat. Kram

Kommentera

