Mer, mer, mer

Jag vill inte längre läsa tidningar, kolla nyheter. Ändå gör jag det, automatiskt, med allt större tryck över bröstet. Kris och krig, hat och skit. Dagligen och stundligen. Det känns som det bara blir värre och värre, oavsett vad den där Hans Rosling säger.

Tro mig, ingen skulle bli gladare än jag om allt visade sig vara en svart mediebubbla av guds nåde. Men jag tror inte. Vi producerar skit. Drunknar i det. Det tycks inte gå att hejda.

Kan vi inte bara bestämma att all media åtminstone halva veckans dagar – som motvikt – bara får rapportera om goa, fina nyheter? Det skulle stärka livsandarna i allt folk, tro mig. Man blir ju vad man äter, om man så säger…

Mitt i alltihop så känner jag också pressen att jag borde ställa mig i soppkök och hjälpa till. Jag borde skänka mer kläder och pengar än vad jag gjort, engagera mig mer, mer, mer… Det är rumänska tiggare, syrianska flyktingar, hemlösa, ensamkommande ungar och gamla fattigpensionärer som ska hjälpas; det ska bedrivas kamp mot rasism och nazism och man ska engagera sig, mer, mer, mer. Inte vara rädd, kämpa, känna tilltro till det goda i människan, tro på att mörkret ska skingras och ljuset ta vid. Att alla enfaldiga dunderpuckon och av hat förtvinade ärthjärnor ska få en uppenbarelse och sadla om.

Jag tänker att jag borde så mycket mer, mer, mer.

Men just nu skiter jag i allt.

Instinktivt vill jag bara dricka och knulla. Hela dagarna.

Inget mer. Inte ett dugg mer.

Fuck you, world!

we are all going

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Mer, mer, mer

  1. Ko

    Precis så. Dricka knulla och möjligtvis läsa en god bok. Helst långt bort från pöbel

  2. Själv gillade jag kategorin Jamenvafan!

  3. Nåja, snart kommer tidningarna tröttna på att rapportera om detta och då finns ju inte problemet längre. Sade hon cyniskt…

  4. Jamenvafan … vembryrsig … jagärjugammal …ju … harnogmedmitt

    Kram!

Kommentera

