My funeral, your trial

Jag tänker på hur jag vill att min begravning ska bli.

Jag vill ha två saker: skotsk maltwhisky till alla som behagar dyka upp. Gammal och god utav fan!

Och musik. Såklart. Men inga jävla psalmer. Jag vill ha blues och soul. Med kryddiga, svettiga röster. Och så ett fett avslut med rysk klassisk musik. Ty den ryska klassiska musiken skvalpar i min ryggmärg, i mitt arv. Det ska dåna och svänga!

Välkomna!

Och nä, jag har inga planer på att dö än. Inte på en trettio fyrtio år eller så. Men det är lika bra att tillkännage vad man vill ha. Det blir ju trots allt min sista fest! Mitt avslut!

Och varje avslut är en början… Kom ihåg det, pips. Varje avslut är en början.

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “My funeral, your trial

  1. livetjustnucom

    Aldrig i livet att jag missar den festen!
    Samtidigt när jag ingen önskan att du ska dö före mig.
    Svårt.
    Kanske vi kan komma överens om att den som är kvar går på den andres begravningsfest?

  2. Ja du Blå! Upp i det blå ska vi alla. Har oxå nyligen uttryckt mina önskemål i bloggen – comes to mind when a friend goes away. Och det är ett jäkla massa traskanden nu, och värre lär det bli. En skål i livet först va?

  3. https://www.youtube.com/watch?v=X6YbVCyXs98 Vi spelade denna till Exets begravning. Den var helt rätt. Och efteråt var det smørrebrød – och på kvällen rajtan tajtan till mitt femtioårskalas. En dag att minnas.

  4. Jag vill ha något med Arvo Pärt på min begravning. Für Alina, kanske. För jag tror att det låter lite så när själen lämnar kroppen. Fast den är ju svår att dansa till. Låter som om det blir mer röj när du går än när jag går. Men jag kan tänka mig Born to be wild också…

  5. Jag har faktiskt inte funderat på det ännu men jag är ju rätt gammal fast jag inte tänker på det så man kanske skulle fundera så folk vet efteråt. Vet i alla fall att jag inte ska brännas och att jag ska ha massor med rosa rosor på kistan och begravas på kyrkogården i byn med en fin gravsten och massor med blommor runt omkring.

  6. Min mammas begravning var i somras och vi tänkte verkligen utanför boxen fastän det handlade om en åttioettårig kvinna. Men det blev helt rätt.

  7. Varje avslut är en början. Så sant som det var sagt (och skrivet)
    Jag tänker ofta på slutet … eller början om man så vill … men har inte kommit dithän att ha så precisa önskemål ännu. Kanske är det hög tid … det är ju något man inte bestämmer. Återkommer …
    Kram!

  8. fnix

    Var på begravning av en gammal klasskamrat i går. Väldigt lite prat men desto mer musik i högtalarna. Mest hårdrock. Det var han! På min begravning ska vissa av mig utvalda låtar spelas, ingen solist får stå o sjunga i nåt förskräckligt gällt tonläge, ett par psalmer, t ex Härlig är jorden, får gärna sjungas men då ska officianten säga till gästerna först att ta i ordentligt och inte sitta och pipa. Jag ska ”tala” till deltagarna genom en text som ska läsas upp och eftersom jag förhoppningsvis blivit rätt gammal när det är dags kan jag kosta på mig att ge folk lite goda livsråd. Färgsprakande kläder och glittriga smycken påbjudes!

  9. Hans pojk gick bort nyss.😦

  10. Varje avslut är en början … bl.a. på en massa intressanta tankar.

Kommentera

