Partnerbyte?

Läser Bengt Ohlssons ”Swing”. Om ett par som varit gifta länge, fastnat lite för mycket i gamla invanda spår och beslutar sig för att besöka en swingerklubb. Partnerbyte helt enkelt. Ohlsson har ett bra språk, vissa meningar är så snygga så jag läser dem två gånger. Det är ett gott betyg. Det är en fin liten bok, ömsint, känns äkta.

Grubblar på det där med invanda spår. Känns så tydligt nu när jag återvänt till jobbet efter några veckors frånvaro med nya intryck. Hur lätt det är att man fastnar. Jag konstaterar att jag diggar mina kollegor, är jätteglad att se dem igen. Vi kramas och pussas, vi pratar i munnen på varandra. Vi stjäl ohejdat av arbetstiden för att gosa med varandra. Jag är priviligierad. Jag har ett fast jobb, jag har en bra ekonomi, jag har fina vänner och kollegor. Men mina arbetsuppgifter… gamla inkörda spår. Ingen gnista där längre. Inget nytt. Jag kör på rutin och visst ligger det något skönt i rutin, men det gör fan inte mycket med kreativiteten.

Rastlösheten i själen, den där som gnager envetet och gör en sur och gnällig. Det som till slut får en att leta fel överallt. I systemet, hos människor… Råder man bara bot på den genom att riva upp, förstöra och dra vidare? Tidigare har jag provat det. Rivit upp rejält, förstört det jag haft, som en sista desperat akt. Alltid försökt övertyga mig om att det inte är destruktivt utan sunt, ja, t.o.m. genomtänkt. Numera är jag inte lika säker. Finns det en annan väg?

Jag sitter med min laptop i knät. Jag har hela världen inom räckhåll, miljontals sidor att uppleva, lära mig av, få nya intryck av. Vad gör jag? Hoppar mellan samma sidor som jag kollade igår, i förrgår, förra året… Tryggt, invant, rutinerat. Och instängt.

Min själ behöver ett partnerbyte.

Jag behöver byta ut mig själv.

För en stund.

4 kommentarer

Filed under Litteratur, Uncategorized

4 responses to “Partnerbyte?

  1. Sitter här och funderar och jag vet hur jag har tänkt förut. Jag blev grönless på männen jag hade efter ett tag och bytte och inte blev det något bättre. Det sitter nog inte i omgivningen utan inne i ens eget huvud och det är nog svårt att ändra. Ändå kan det nog vara en trygghet att allt går i sina gamla spår fast nog finns en evig längtan till att få resa och uppleva nya saker. Jag försöker varje år lära mig något nytt. I år så har det väl varit det med salvkok som var det nya.

  2. Jag har haft svårt för byten. Men gör hela tiden saker jag inte törs. Det går lättare med åren. Sitter inte och ångrar det jag aldrig gjorde men tar för mig mer idag. Och lär hela tiden nytt för att inte fastna. Men måste erkänna att ibland är det vilsamt med upprepning.

Kommentera

