Sol eller regn, I don’t give a damn!

Riojan Muriel i sin nätstrumpa av guld lockar från köksbänken och man faller till föga, lättköpt som man är efter ännu en knegardag. Det är ju nästan helg. Och helgen ser ut att kunna bli bra, riktigt stunsig och fint oljad. Antikmässa med såna där vänner man kan va’ sig själv med, lite vinprovning ovanpå det och slutligen en tur till kära ön och ännu en fotoutställning. Sol eller regn, I don’t give a damn. Men helgen, du är min. Jag tar dig rakt av och ingen annan får ha dig som jag ska ha dig! Lägg dig på rygg, babe!

Lullar runt framför bokhyllorna och glor på skatterna, så där som jag gör ibland. Ser boktitlar och ler, minns fina läsningar och känner mig rik. Klappar lite på Hjalmar Söderberg-pärmarna. Hans porträtt alltså… lite dästa, lite allvarliga, lite halvkåta. Till en början har man lite svårt att fatta hur den grabben kunde väcka sådan moralpanik i Sverige kring 1900 men sen så tittar man lite extra in i den där loja blicken och tänker…. mmmmm…. jorå.

Jag vurmar lite för Hjalmar. Vill att man närmar sig honom försiktigt, med ömhet och lätt handlag. För det är något skirt över de där gamla texterna… trots erotiken och illdåden och morden. Men idag har vi nog för brått för att upptäcka Söderbergs skira ord och suggestiva scener. Idag är vi mer brutala, mer fyrkantiga. Nyanserna får vika. Allt ska gå så förbaskat fort.

Muriels nätstrumpa åker av och jag dricker av henne. Hon är inte så dyr men hon är välrundad och pålitlig. Vi trivs ihop, riojan och jag. Efter ett glas vill jag sjunga soul. Såna där fetglänsande, runda souldängor som liksom sätter sig i skinkfläsket och får det att gunga.

Ute har sommaren som vanligt svårt att bestämma sig och jag orkar inte bry mig längre. Varmt eller kallt, molnigt eller ej, det är som det är.

På mitt bord ståtar en vacker bukett utslagna rosor. Fick dem av en tacksam mor för att jag plåstrat om hennes unge som jag fann gråtande på marken häromdagen. Cykla aldrig utan hjälm, ungar, det kan gå åt helvitte!

Inatt drömde jag att jag var mobbad på fejsbuck. Vaknade sur och illa till mods. Fejjans skolgård förvandlar oss alla till småglin. Får jag vara med och leka? Nej, stick!

Men som sagt, det står en helg för dörren. En helg med gung och upplevelser. Och filmen jag översatt är färdig och fin som en nykokt potatis och på köksbordet ligger min flygbiljett till Skottland. Yay!

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Sol eller regn, I don’t give a damn!

  1. Med andra ord precis som det ska vara när helgen lurar runt hörnet! På mitt bord ligger en biljett till Irland så snart så…

  2. livetjustnucom

    Jag ser mig själv gunga i soultakt framför bokhyllan tillsammans med dig.

    Skottland står på to-do-listan. Jag tror det är väldigt vackert där. Lite sådär romantisk brutalsnygg natur. Heathcliff och Caty. Vindar och hedar. Jo, det kommer nog att passa mig. En dag.

  3. När kommer rapporten? Jag väntar och längtar.
    Sommaren blev snäll i den sista, skälvande månaden. Vattnet är sammetslent och huden har fått en ny nyans.

Kommentera

