När jag går i pension ska juvelerna vara fler än mina år

När glaset har stått urdrucket hela natten kör jag snoken i det på morgonen och inhalerar djupt. Jodå, doften är ännu starkare nu. Det luktar julkryddor och choklad. En underlig känsla mitt i sommaren men sommaren har varit kall som vintern i år så därav den förlängda säsongen.

Vad talar jag om? Maltwhisky såklart. En Tamdhu avger spår av jul dagen efter, prova får ni se. Oavsett årstid. Den påminner om en sån där engelsk fruktkaka med nötter och guggimojs; det är vanilj, äpple, kanel och lite pepparkaka över den.  Kanske mer i doften än i smaken. Dessutom är den nya art deco-flaskan så snygg så stjärten nästan skrynklar sig när man ser den.

Annars? Sjukt mycket jobb. Knegar för två denna sommar p.g.a personalbrist. Men sen, sen när alla de ordinarie är tillbaka och en aning höst börjar smyga sig in, då är det jag som drar… Då kan de sitta där vid sina skrivbord och få skavsår i rövva och avundas mig. Då drar jag till ett annat land. Då är det äntligen min tur!

Så hur överlever man till dess? Man startar ett whiskyprojekt; ny samling för första gången på tio år. Det här ska bli den största i mitt liv! En riktig samling. Man snuvar gammelbanken på besparingarna och investerar i skotska juveler. Det är möjligt att jag blir fattigpensionär i framtiden – men jag ska banne mig alltid ha anständig virre varje fredag tills jag dör.  Så det är lika bra att börja jobba ihop en samling medan man är hyfsat ung och stark. Och blir det kärvt om nåt decennium eller två så får man väl sälja av några flaskor, tänker jag förnumstigt och skriver i min whiskybok med blodröda pärmar.  Longrow Red bla bla bla… Glencadam… pris och datum, ladiladidah…

Så kommer sommarvärmen till slut. Efterlängtad av många sveper hon nådigt in som en gammal operadiva. Parkerar sitt jästa arsle över svearna som genast börjar gny ängsligt. Vi är bönder allihop; oavsett väderlek gnäller vi. Det är för kallt, det är för varmt, det är för torrt eller blött. Själv tänker jag bara: aha, där tog whiskysäsongen slut. Ty när det är sommar står mina juveler och dammar. Men under höst och vinter klappar jag om dem.  Året 2015 varade dock säsongen ända in i juni.  Se oli valtala! Som finnen brukade nynna…

Jag går ut i solen. Daskar operadivan i rumpan. Dra ned kjolen, hörru. Snart kommer det en nordanvind!

10 kommentarer

Filed under Whisky

10 responses to “När jag går i pension ska juvelerna vara fler än mina år

  1. Jag bara älskar ditt språk kvinna! Idkade högläsning för mannen vid frukostbordet, lite kulturellt tilltugg är alltid välkommet.
    En liten längtan efter höstmörker och bärnstensfärgad dryck krafsar mig i nacken. 😉 Tack!

  2. smyg

    Jag ber att få hålla med; semikolon är vackra när de hanteras av ett proffs.

  3. Ja inte behövde man gnälla länge på värmen i alla fall, nu är det som vanligt blåsigt regnigt och kallt, en vanlig svensk sommar alltså. Undrar hur många flaskor du hinner samla på dig innan du blir pensionär. Du är ju unga människan än. Alla samlar på något men din ide är väl rätt bra och kan inbringa pengar så småningom om du inte hinner dricka upp dom först

    • Hur många flaskor det blir innan pensionen? Ja, det är en bra fråga och den som lever får se. Dör jag knall och fall så kan det i alla fall bli en rätt livad begravning för mina vänner av flaskorna som återstår.😉 Det hade jag gillat. En rejäl skiva för att fira av mig när jag dragit vidare…Slainte!

  4. Nordanvinden är redan här så dina juveler behöver inte stå orörda. Fredag i morgon…

    • Yeps, en dag till i saltgruvan så kan man njuta sina 3,5 cl så mitt i sommaren det är. Vi får se vad det blir för sort… kanske en honungslik kyss av Glenmorangie? Kanske en stadig klapp i ändan av en fyllig Lagavulin? Det beror nog på väderleken…

  5. Mari

    Låter som ett projekt helt i min smak. Tror jag tar efter idén – börsutvecklingen är ju inte mycket att hurra för och jag har väl sisådär nio tio år kvar som löneslav. Så det är lika bra att sätta fart på samlandet.

Kommentera

