Paradisträd och pippande pudlar

Pippande pudlar… i vardagsrummet, gästrummet eller sovrummet? Det är frågan. Lilla Blå hänger tavlor efter att ha bott snart tre år i sin lägenhet. Betyder det att jag slagit ned bopålarna nu? Nja… det återstår att se. Man ska alltid ha en kappsäck ståendes för husbehov.

I sanningens namn säger jag aldrig ”pippande pudlar”. Men jag tyckte det var en kärnfull inledning. Till vardags pratar jag engelska om ”konsten”. Jag kallar bilden ”fornicating dogs”, det låter liksom lite finare. Det är en lokal konstnär som gjort den och jag markerar härmed en liten, liten bopåle i Lillhålan. Den är kanske inte tjockare än en tandpetare men den är ändock ett faktum.

Så har jag satt blommorna i ny jord. Jag talar med dem, de lyssnar. Folk som har blommor men inte snackar med dem förstår jag mig inte på. Det är säkert sådana där människor som lever i tysta äktenskap också. Vad jag säger till blommorna? Tja, jag lirkar med vissa, berömmer andra, säger åt på skarpen någon sällsynt gång…

Min palm heter Bob Marley, när man ser den förstår man varför. Paradisträden har växt något så in i helskotta men så är de gamla också. Den äldsta kommer från Island, sedan bodde den några år i Tyskland och sedan i Danmark. Där adopterade jag den och tog hem den till Sverige. Den har fått barn. Jag har tre generationer av den nu. Sådant känns fint. Och citronträdet som fyller två år sedan det var fem kärnor ur en citron köpt på ICA. Jo minsann. Det är nästan så man får lust att dra på en samba bara för att fira.

Jag sätter upp tavlor idag. Samt dammtorkar. Det är mycket damm. Typ ett halvårs samlande. Mitt hem har förfallit sorgligt den sista tiden. Men det ska nog bli bra, det här. Bara jag kan bestämma vart de pippande pudlarna ska få hänga. Lokalfärg ni vet. Viktiga grejor.

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Paradisträd och pippande pudlar

  1. Vi borde också hänga tavlor. Finns inte en enda i vardagsrummet sedan ommålningen. ”Pippande pudlar” blir det dock inte. Vill inte väcka den björn som sover😉

  2. Dammtorka är en urtrist syssla, så trist att jag lätt hittar hundra ursäkter för att slippa. Häromveckan råkade jag ställa till en liten brand (iiinte bra) men som tur är har vi Herr Gråben (numera tituleras han hedersbrandman) som räddade oss ur knipan…
    Hursomhelst, dagen efter bordsbranden var det sot – precis överallt, ack o ve!
    jag har dammat o torkat för hundra år framåt Pjuuu…😦

    • Abbans, vilken otur. Ja, efter den soten borde du ha plus på dammkontot… eller vad man nu säger. (Vad pratar jag om?!) Men vilken tur att ni har en hedersbrandman. Det kan ju aldrig vara helt fel.

  3. Nu blir jag imponerad över dina blommor och att få till ett träd av en kärna Det var inga dåliga grejor det. Jag har farmors gamla pelargoner som säkert är 100 år snart och jag pratar med dom och säger att snart får ni komma ut i växthuset och om en månad kanske i grytorna i trädgården och dom blir så glada. Det ska bara sluta snöa och vara minusgrader först.

    • Såg du fått snö imorse. Tvi fan. Men din farmors pelargoner imponeras jag av. Bra jobbat, av både dig och dem.🙂 Själv har jag några nykomlingar i familjen som ska ut på balkongen till veckan. Just nu håller vi på att bekanta oss med varandra. Inget slår känslan av att få saker och ting att gro och växa. Eller hur?

  4. livetjustnucom

    Juckande hundar känner jag ju till…
    Såklart att man pratar med sina blommor! Jag har just snackat ihop mig med fingerblomsplantorna, de har frösått sig bakom en rhododendron. Lite bekymrad dock över att hortensiorna inte visar några blomställningar ännu. Kanske blir det ett sådant år utan blommor, fast då brukar klätterhortensian i samma rabatt få massor av vita blommor. Ajja, det är fint när det lever och frodas. Tänkte försöka få mitt paradisträd att bli sådär maffigt och ståtligt och kanske kan det gå i arv? Kul grej!

  5. dr. no

    ”När min dörr är stängd och min lampa släckt
    och jag sitter svept i skymningens andedräkt,
    då känner jag runtomkring mig röras
    grenar, ett träds grenar.

    I mitt rum, där ingen annan bor,
    breder trädet ut en skugga så mjuk som flor.
    Det lever tyst, det växer väl,
    det blir vad en okänd menar.

    Någon andemakt, någon hemlig makt
    har i trädets gömda rötter sin vilja lagt.
    Jag är rädd ibland och frågar ängsligt:
    Är vi så säkert vänner?

    Men det lever lugnt, och det växer still,
    och jag vet inte vart det strävar och vart det vill.
    Det är ljuvt och trolskt att bo så nära
    en som man inte känner… ”

    • Det är vackert med Boye men jag blir lätt nervös nu, Dr No. Har ni blivit kristen eller slutat ta medicinen?

      • dr. no

        Okej okej okej, det var ”out of character”. Jag kontrar med cold mouth prayer från skivan rom. 5:12:

        ”The one birthright, a painted stone of woe
        count your wrongs, the Lord has come!
        A map of Death, the Burthen of my Song
        Your name is but a call for decomposition
        Shackles of Darkness in an urn of Light
        and another empty lung to the sides of the pit
        Cold Mouth Prayer

      • dr. no

        Man går aldrig fel om man citerar självspillare, å andra sidan.

      • Jag är så tacksam för att du skrev ut texten, jag hade lite problem med hans artikulering. Det verkligt intressanta just nu är hur Karin Boye hade tolkat texten. Jag har en bild i skallen där hon ränner runt och liksom tar i från tårna… Den bilden tar jag med mig till syjuntan och kafferepet. (Just nu stickar jag på en liten inälva i snorgrönt som jag ev. tänkte lotta ut här på bloggen). Adjö så länge.

      • dr. no

        Han säger ju ”wrööööö” ganska mycket också. Som man brukar säga om oändliga atonala klarinettsolon när man försöker lyssna på vissa typer av Jazz, eller bassolon på en Manowar-platta; det hör till.

        Den där inälvan är jag spekulant på, förstås. Har den vingar?

Kommentera

