Kafka, hänger du med på en fika?

Förra året drog jag in 13 miljoner kronor på mitt jobb. Och inte behöver jag skatta en spänn i Sverige. Det är ju fantastiskt!

Nå, det där är inte riktigt sant men jag funderar på att skriva ovanstående till skattemyndigheterna. För att retas lite. De verkar så… fyrkantiga?

Jag har jobbat i Danmark i många år. Jag betalar skatt och deklarerar där. I Sverige tjänar jag inte ett öre. Äger inga fastigheter eller aktier. Men varje år ska jag självmant kontakta de svenska skattemyndigheterna och be om att få deklarera i Sverige. De sänder mig inga blanketter. Jag kan heller inte deklarera över nätet eller mobilen. Näpp serru.

Jag har i alla år lydigt deklarerat på svenska. Oavsett vad jag lämnar för inkomst- och skatteuppgifter från utlandet så får jag troget som ett sommarregn tillbaka ett papper där det står o kr i inkomst. Tack och hej, leverpastej.

But why? I år skrev jag och frågade dem vad de egentligen gör med inkomstuppgifterna som jag lämnar.

Svaret? Ingenting. De registreras inte någonstans ty det handlar om slantar som ej är intjänade i landet Svea. Min deklaration går i papperskorgen!

Men varför ska jag då deklarera?

Det är din skyldighet som svensk medborgare.

Men varför skickar ni då inga blanketter?

Du tjänar ju ingenting här.

Men då behöver jag väl heller inte deklarera i Sverige?

Jo, du är svensk medborgare, då har du upplysningsskyldighet.

Men ni sparar ju inte uppgifterna någonstans? Om jag söker lägenhet och någon tar en inkomstuppgift på mig så står det att jag har noll inkomst. CSN straffar mig med en extra procentsats per år för att de inte finner några inkomstuppgifter om mig i de svenska registren… och så vidare.

Du har upplysningsskyldighet. Du ska själv be om att få deklarationsblanketter varje år. Sedan får du själv ta fram uppgifter från Danmark om t.ex. någon hyresvärd vill få en inkomstuppgift på dig.

Men då kan jag ju lika gärna ge fanken i att lämna inkomstuppgifter i Sverige? Vad händer om jag struntar i det? Arkebuseras jag i gryningen?

DU ÄR SVENSK MEDBORGARE BOSATT I SVERIGE. DU HAR UPPLYSNINGSSKYLDIGHET!

Ja ni fattar mejlgången de här senaste dagarna… Idioti är bara förnamnet. Så nu funderar jag på att skriva det där om 13 mille under raden ”Övrigt”… De slänger ju ändå bara uppgifterna. Eller ska jag rentav dra till med 37 mille? Vad tycker ni? 579 mille? Samt 1 kr och 83 öre i skatt? Bara för att kittla paragrafryttarna lite extra?

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Kafka, hänger du med på en fika?

  1. Första gången en Svensk myndighet lät bli att föra statistik över något. Överhuvudtaget. Jag kan till exempel få reda på att medianvärdet för förvärvsinkomst per år för kvinnor födda i Afrika som varit i Sverige i 0-2 år är 26 000 kr, men att efter 20 år i Sverige siffran stigit till 236 000kr, att kommunen är största finansiär inom utbildningsområdet och finansierar 2012 sin egen verksamhet med 190 miljarder kronor, medan ca 25 miljarder går till privatägda företag (totalt 206 miljarder mot 42 miljarder), att antalet män i som dog vid en ålder av mellan 60-79år i kommunerna Eslöv, Ystad, Trelleborg och Hylte på grund av malign tumör i matstrupe, magsäck, tunn- grov- eller ändtarm mellan 1988 och 1996 är 146 stycken ( Här är vad Warren Zevon har att säga om det: https://www.youtube.com/watch?v=qHDdqubE7zQ ), men att få reda på vad skatteflyktingar som Björn Borg ( https://www.youtube.com/watch?v=VaiIRw8uC3E ) och denna bloggs ägare drar in, det är för mycket begärt?!

    Något kverulant om att man inte får säga det jag tänker säga i det här jävla skitlandet vore väl på sin plats här, men det får man väl inte säga i det här jävla skitlandet. Skit.

  2. Första gången som jag och Björn Kalsongborg nämns i en och samma kommentar. Säkert också första gången jag blivit kallad skatteflykting. Ah, idag känns allt underbart!

  3. Aooooutsch! Ja, minst 500 millar – ba för att! Skriv, skriv och rapportera reaktionen!🙂

  4. Hm, gillar verkligen cirkelretoriken. Varför? Därför.

    • Vi skulle nog kunnat fortsätta en vecka till… men vem gitter? Det bästa/värsta är nog ändå den avslutande rutan i varje mejl från skattemyndigheterna… där de skriver ”Hjälp oss att bli bättre”. Så ska man klicka på en länk och svara på frågor om vad man anser om deras service. Kyss mig!

  5. livetjustnucom

    Jösses. Man kan ju bara älska det kommunala och statliga. Alla dessa papper. All denna text. Undrar hur många träd de kunde sparat på sånt här.
    När jag jobbade kommunalt höll jag på att få spader på all tid som ödades på slöseri av tid. Skulle nog kunna skriva en roman om skiten.
    Hade varit kul om du skrev 13 millar, jag kommer och hälsar på med en parmesan under armen.

  6. Gör det inte! Gör det inte! Inte kan du väl tro att skattemyndigheten har humor. Dom kommer omedelbart att kräva dig på restskatt så det visslar om det och säger du något har du ju själv skrivit under så kära vän Gör det inte!!!!!!

  7. Men snälla kära nån, vilken idioti. Härrrrligt.

  8. Rundgång …

    Så går vi runt i ett evighetsspår ,
    evighetsspår, evighetsspår.
    Så går vi runt i ett evighetsspår,
    tidigt var måndagsmorgon. (utbytbart till tisdags-, onsdags-, torsdags- *suck*, fredagsmorgon)

    Förstås.

Kommentera

