Har du vad som krävs eller är du rockmusiker?

”If you don’t have the ability you wind up playing in a rock band”. Tunga ord av jazztrummisen Buddy Rich. Säkert också tunga ord att höra för en och annan rockmusiker.

Jag inleder påsken med att rysa till filmen Whiplash. Den är ruggigt bra. Den känns i hela kroppen och under  två timmar har jag nästan svårt att andas. Det var länge sedan en film drämde till rakt in i köttet och manglade mig – på ett bra sätt! Se den om du inte redan gjort det! Snacka inte, gör det bara! Du behöver inte ens gilla jazzmusik.

I och för skulle jag vilja skriva en hel del om den här rullen och de tankar och känslor den väcker men det känns som att snuva vissa av er på konfekten, så jag lämnar det.

Whiplash. Kom förra året. En stenhård rulle om att vilja bli  världens bästa musiker. Se den som sagt!

Jag ägnar motvilligt resten av helgen åt att skriva om den tidiga kristendomen. Inte för att jag vill eller för att det är påsk – utan för att jag måste färdigställa ett arbete så jag äntligen kan bli mig själv igen. När det här är över ska jag köra ner snoken i ett balja profan Macallan. Sanna mina ord! Amen på det då och adjö så länge…

 

 

4 kommentarer

Filed under Film och TV, Jazz

4 responses to “Har du vad som krävs eller är du rockmusiker?

  1. Enligt ett inslag i Sveriges radio från 2006 är jazz den musikstil som säljer minst antal skivor. Inte utan att tankarna emellanåt kan sväva iväg till s k elitistiska klubbar för inbördes beundran där elitismen främst kommer av brist på konkurrens. Ur detta perspektiv blir Jazz alltså jämbördigt med företeelser som Schackboxning (https://www.youtube.com/watch?v=43Wcbd0dJpQ), läsning av ”på spaning efter den tid som flytt” (”Åh, hur han behandlar språket!”), frimureri (”Vi är 60+ och har hemliga handslag!”), kabbala och nygnosticism.

    Men visst, på Buddy Richs tid var det fortfarande något att vara jazzmusiker. I alla fall i början; mot slutet var han väl mest en novelty-act, lite som när Bret Michaels Poison åker omkring i mellanvästern och får trettiofemåriga inte-så-småbarnsmammor att svänga sina överdimensionerade underkläder över huvudet…

Kommentera

