Jag säger usch fast jag borde säga asch

FN tror att Sverige ett u-land inom 15 år, läser jag att nån skrivit på fejsbuck. Det bränner till i magtrakten. Sverige, det nya Biafra. Var ska jag ta vägen? tänker jag sekunden därpå. För av någon anledning har jag aldrig sett mig själv bli gammal i landet där jag är född. Och än mindre nu när FN olyckskraxar och alla slår fast oomkullrunkeliga sanningar.
Ni är vår nya underklass, säger norrmännen, och det känns precis sådär hånfullt och jobbigt som det säkert är avsett.

Ute regnar det. Jag har nu gjort allt jag kan göra för att slippa undanflykter. Jag har isolerat mig ute i ingenting, jag är avskuren från folk och fä och trafik och sånt som distraherar. Allt för att få skriva. Men inte fan skriver jag. Jag glor på regnet, jag dricker te, jag går promenader, jag ägnar mig åt att skälla ut mig själv, tyst men envetet inne i skallen. Det är allt annat än fruktbart. Läget är, som min morbror brukade säga, prekärt.

Men jag har i alla fall fått ihop några rader på bloggen… och lyckas få in både oomkullrunkeligt och prekärt i en och samma text.
Jag är ingen James Joyce. Men kanske kan jag få loss den här skiten jag har på tvären och tysta rösten i skallen?
Kanske kan jag tillåta mig själv att vara riktigt dålig ett slag för att kunna bli bra i slutänden? Skrivande är ingenting annat än jobb. Inspiration kommer först efter transpiration. För att glo på utsikten måste man först klättra till toppen… och så vidare. Floskler kan kanske hjälpa. Att blogga om ingenting kan kanske hjälpa. Jag vet inte.

Nu är jag tråkig.
Förlåt.
Fan.
Men… ja, förlåt.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Jag säger usch fast jag borde säga asch

  1. Jag har börjat meditera. Jag är skitdålig på det. Men det hjälper.

    • Alla, nåja, nästan alla rekommenderar mig meditation och/eller yoga. Jag är värre än skitdålig på det. Om det ens är möjligt.😦

      • Nästan alla har rätt! Man övar sig på att inte döma eller värdera sina tankar eller prestationer utan att uppmärksamma och konstatera hur det är, acceptera det och släppa det. Bra för sinnet. Bra för skapandet. Oj, nu värderade jag igen! Jag lär nog inte uppnå något Buddhaskap i år heller.

      • Der doktor

        Nästan alla har fel. Det är nästan alla överens om.

  2. Har också provat meditation. Det var ett himla liv på tankar i huvudet fast jag försökte mota bort dem, men det var inte det sorgliga. Det sorgliga var att de tankar som kom upp när jag satte mig ned och bara lät dem komma var så banala och triviala.
    Det är ok att vara dålig ett tag, men sätt en deadline på det.
    Kram!

Kommentera

