Mox nox in rem

Den borrar sig in i foten, jag kan tydligt känna det. Smärtan ilar upp genom benet. Det gör satans ont. Nu äter den på mig och gör någon slags vridning med sin lilla fula kropp som får mig att skrika av smärta. Jag vaknar och sätter mig upp i sängen. Sliter av mig täcket. Tror på fullaste allvar att det ska sitta något djur där, ett djur som äter på min fot.

Somnar om.

Det är vinter. Snö och is. Min far sitter vid ratten, mor bredvid. Min syster och jag i baksätet. ”Jag vill inte”, säger jag panikslaget. ”Jag vill inte!” Vi närmar oss hopptornet, där man kör inspelningarna av backhoppningen som visas i TV. Nu är det snart kväll, inte en människa därute. De drar ut mig ur bilen och vi stretar mot toppen. Jag halkar i snön men dras upp igen. De har gett sig fan på att jag ska slängas ut därifrån. Högt däruppe från toppen och rakt ned mot isbanan långt därnere i mörkret. De tänker döda mig! Jag ser min storasysters leende. Det skrämmer mig så mycket att jag vaknar med ett ryck.
Nu lämnar jag sängen för ett tag. Vankar runt i lägenheten och försöker skaka av mig mardrömmen. Tar mod till mig och kryper ned under täcket igen.

Somnar om.

Det ser ut som en krigszon. Kvarteret där jag en gång bodde och flydde ifrån på grund av all skit. Nu har någon kastat en bomb rakt in i huset där jag bor. Hela ytterväggen av tegel står söndertrasad och lägenheterna där innanför gapar som öppna sår. Grannarna irrar omkring och skriker. Jag har inget hem längre. Jag har ingenstans att ta vägen. Och någon vill att jag ska dö!

Det är gryning när jag vaknar. Kudden är våt av svett. Jag har blodsmak i munnen, kroppen känns tung. Hela dagen därpå går jag omkring med den där tyngden i kroppen, i hjärtat. Det är så symboliska drömmar, så överdjävligt övertydliga och jag vet varför de kommer. Det är inte det.
Men energin, den där otroliga kraften som ligger i de här bilderna… det gör mig sorgsen att jag inte kan tanka den, snylta på mitt eget inre och skapa något verkligt laddat.
Jag går bara omkring i ett jolmigt vakuum och väntar.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Mox nox in rem

  1. Aj. Oj.
    Hoppas på en lugnare natt i natt för dig, vännen.

  2. Bra skriv. Akta dig för fransmännen bara, de lever på såntdär. Kommer du i vägen för Celiné eller Sartre så fly för fan! Läs första bästa videobandspelarmanual som medicin, rabbla 100 ”of what we cannot note, we must remain silent” som ett mantra, kasta dig vansinnigt ner i logikens stålbad som Arnold i slutet på Terminator 2.

    Doktor’s orders!

  3. En del drömmar har inte vett att lämna sängen… så är det.
    Och känslan man får under dagen, ibland flera dagar, är inte kul. Allt känns bara konstigt. Knepigt det där.

    Men jag måste säga att det är en väldigt intressant dröm du har haft.
    Hoppas dock att kommande nätter blir lugnare.
    Det undermedvetna kan verkligen spela en ett spratt.
    Och alldeles matt.

    /Marie

  4. Vad är det du håller på och jobbar med i ditt undermedvetna? Hoppas du får ut det i ljuset snart, då brukar ju trollen spricka. Fast det är visst när man sätter namn på dem, ja. Men ut i ljuset måste de ju för att namngivas. Kram på dig!

  5. Jag har drömt att monter jagar mig för att sticka stora sprutor i mig från alla håll och vaknat kallsvettig och med hjärtklappning. Jag vet precis vad det står för. Usch

Kommentera

