När naturen får fjonge

20 decDet är ju idag! hojtar jag till när jag står och bippar tepåsen upp och ned i koppen hemma vid diskbänken. Det är söndagsmorgon och kvarterets småfåglar är de enda som hör mig. Men ifall de inte har samma glasklara koll som jag på vad som sker, så hojtar jag upplysande: det är idag! Det är idag som naturen får fjonge!

Vintersolståndet, probably the best stånd in the world, om ni frågar mig.

Och där jag bor har det visserligen inte blivit vad pöbeln kallar ”riktig vinter”, d.v.s. vi har ingen snö, men nog fasen har det varit mörkt. Man har knappt sett solen de sista två tre månaderna. Hela tillvaron har varit gråluddig eller svart. Men allt det där spelar ingen roll nu. Även om januari smockar till med rejäla sjok vitt och ”den riktiga vintern” kommer så får den helt klart jobba i uppförsbacke.

Vintern har, från och med nu, hela världsalltet emot sig. Alla de där urkrafterna jobbar stenhårt på att vrida planeten rätt igen. Bakom hörnet står mamma sol och bara pumpar på, stenhårt, som en påtänd anabol jeppe på dansgolvet, obönhörligt och utan paus. Snart når hon oss. Snart plaskar hon till värsta megastrålen rakt i våra små bleka, ledsna nosar. Då ni, då jävlar är det vår!

Så var ni än befinner er idag, i den ”riktiga vintern” eller i den gråluddiga vätan; kom ihåg detta! Det blir aldrig mörkare än det var inatt. Det blir bara ljusare. Svagt och skirt och tassande magiskt till en början, nästan osynligt men ändå där. Sedan accelererar det och går bara fortare. Ljus, ljus, ljus!

Naturen har fjonge just nu. Samma härliga, obändiga erektion som förra året och året innan dess och sedan miljoner år tillbaka. The Big Ding Dong! Den rår inget mörker på. Nu kör vi, folks! Mot ljuset!

24 kommentarer

Filed under Uncategorized

24 responses to “När naturen får fjonge

  1. Hinner inte just nu, kära du. Kommentera alltså. Det är ju årets kortaste dag dessutom.

    Men tack för de hoppfulla orden … Stort TACK!

    Kram1

  2. Ja faktiskt är det ju så fast det inte märks än på några veckor. Här är både kallt och snö så nog märker man att det är vinter.

  3. Äntligen! Och jag som hade glömt bort det. Tack för påminnelsen. Det kommer bättre tider, tro mig, tro mig, för det har tiderna själva bestämt. Som Lundell skaldade en gång. Kram!

  4. Underbart! Själv plumsade jag upp till toppen av ett litet berg och fångade solen innan den sjönk ner bakom bergen igen. Även om jag kände mig så fasansfullt trött på vägen dit fick jag sådan energi av ljuset och tanken om att nu djävlar vänder det!

    • Vintern har den där inverkan på en… man gör vad som helst till slut för att få lite sol. Till och med plumsar upp till toppen av små berg. Du gjorde helt rätt, tjejen. Nu vänder det!

  5. Lillemor

    Glädjer mig också åt detta stånd men också åt att den här blå bloggerskan verkar ha skådat ljuset igen och inte bara tror, utan vet att vi är på vägen igen. Låt oss se oss omkring och se livet! Hä’ blir bra!

  6. Tack tack tack för de orden. Vi höll ut, nu vänder det. Äntligen!
    Tanken på att få lov att lämna detta gråa mörker för att tanka lite lodrätt sol vid ekvatorn om bara två veckor är en väldigt uthärdlig tanke just nu.

  7. Här är taklampan dessutom på plats så det finns hopp i dubbel bemärkelse🙂

  8. fnix

    Tänk jag känner precis tvärtom! Åh nej – är det redan dags?! Inte riktigt än, snälla! Låt mig omfamnas av det sköna kravlösa ett tag till.

  9. Kolematt

    Ett hoppingivande stånd. What to do, what to do? Jag vet, nu är det dags att söka fram snorkeln och grodfötterna. Nu svänger det. Äntligen!

  10. fnix

    Jo du, den lilla, nästan suspekta skaran, tillhör jag. Den är större än man tror eftersom många av oss inte kommit ut än. De orkar helt enkelt inte möta omgivningens misstycke och nästan uppretade attityd när de yppar sin läggning. Det är inte alla som har din öppna och toleranta syn på detta känsliga ämne ska du veta. God jul på dig! (om detta svar kommer flera gånger så beror det på att mobilen fick nåt spatt när jag skulle skicka)

  11. dr. no

    Men vafan ska alla jävla vårsprättar dra igång sina glädjefnatt redan innan nyår nu? Helvete, kan ni inte bara vara lite normalt jävla nedstämda åtminstone över vintern. Ska det vara såhär får jag börja jobba växelverkan med den arktiska tärnan…

    • Haha, vad il dottore behöver är ett par rejäla grodfötter, en super trouper-lykta rakt in i grottan och så lite rysk disco ovanpå det. C’mon, join the other side.

Kommentera

