Är Sveriges poliser våra dagars tjänstehjon?

Läser i dagens Aftonbladet att lägstalönerna för poliser höjts. De meddelar det som om det vore något oerhört positivt som skett… Jag tänker: äntligen… tills jag fortsätter i texten och ser siffrorna. Hittills har ingångslönen legat på 21 300 kr i månaden. Nu (plats för trumpetfanfar) höjs den till 24 100 spänn! Brutto! Det är vad ingångslönen för ett call center-jobb i Köpenhamn är. Grattis, alla ni poliser därute som riskerar livet i ert jobb. Nu får ni äntligen lika mycket som de som svarar i telefonen och tar emot beställningar på… tja, rakhyvlar. Aftonbladet kan vidare meddela att alla poliser får 400 spänn i påslag från 1 oktober.

400 spänn före skatt. Vad blir det kvar efteråt? Pengar till en hamburgare och coca cola? Två hamburgare rentav? Yay!

Poliser idag ska tydligen behandlas som hjon. Först utbildar de sig i flera år, sedan ska de upprätthålla lag och ordning och skydda allmänheten, dvs oss, från all slags skit. De är först på plats när tillvaron gungar för oss, när vi blir utsatta för våld, stöld… you name it. De är konstant under psykisk press och ska, oavsett vad som händer, ha ett obändigt starkt psyke, alltid orka med skit, alltid orka konfronteras med skrik, förtvivlan, ilska, aggressioner… De kan dö i sin tjänst. Säga vad man vill, men inte fan riskerar jag livet där jag sitter på ett ombonat kontor och kladdar med reklam… inte heller behöver jag tampas med risker varje dag som en polis förväntas ta utan att blinka.

Poliser i Sverige… de får ta skit för omorganisationer och märkliga politiska beslut, poliser är de som syns utåt och alltså får klä skott för olösta brott och beklämmande statistik. Jag fattar inte hur de orkar. Jag fattar inte att det fortfarande finns människor som faktiskt vill utbilda sig till poliser, men jag tar av mig hatten för dessa och bugar.

När jag tar över världsimperiet ska en polis ha lika mycket i ingångslön som en läkare.

Det ska vara fint värre att bli polis.

Inte som nu, när de tydligen ses som något skit som fastnat under skorna.

I vintras snackade jag med ett amerikanskt par på genomresa i Europa. De hade träffat en norsk polis som imponerat stort på dem. Dels för att hon var kvinna och dels för att hon doktorerat. Hemma i USA var polis något man blev när inget annat liksom återstod, när man inte kom in på andra utbildningar. Polis var ett skityrke, för människor som inte riktigt hade alla getterna hemma, var andemeningen i deras resonemang. De var mutkolvar, de var aggressiva och opålitliga och stod ganska lågt på samhällsstegen.

Jag tänkte i mitt stilla sinne: är det dit vi också är på väg?

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Är Sveriges poliser våra dagars tjänstehjon?

  1. Dr. No

    ”Om du riskfritt vill slå andra
    Å få betalt för det”

Kommentera

