Ur Farbror Göstas horoskåp

Det kom ett brev till Fejsbuck där Pål Pommac huserar:

Min Käre Herr Pommac.

Min innerliga önskan att Eder semester är till belåtenhet. Ni måtte ursäkta mig, en enkel människa, att störa Er i välförtjänt ledighet. Men mitt trångmål kan icke vänta. I en tid av turbulens och vägval där jag icke kan röna vilken stig jag ska följa, undrar jag om ni kan göra mig ynnesten att fråga Farbror Gösta om han möjligtvis har en liten stund över för att ställa ett av hans så träffsäkra horoskåp?

Med förvirrade hälsningar

– En God Vän.

Farbror Gösta bakar kringlorFarbror Gösta innan våtdräkten…tittandes mot stjärnorna efter svar.

Farbror Gösta, som inte setts till sedan jorden vände i sin omloppsbana, fångade på något mystiskt sett upp detta nödrop genom rymden och klev omtöcknad ut ur horoskåpet iförd våtdräkt och galoscher. Vid en första anblick tycktes han också bära på en påse kokain, men det visade sig vara strösocker.

-Jag skulle just baka sockerkringlor, muttrade han.

Fan tro’t, men här kommer hans siande om framtiden. Vad det betyder vet jag inte men kanske kan signaturen ”En God Vän” tyda dessa ockulta krumelurer och finna någon mening däri:

”Stort skägg dölja icke liten hjärna, säger ryssen, och om hösten fladdrar tvenne storsegel i varsin halva. Båtar lägga till vid hjärtats strand men är icke alltid väl förtöjda. Vid kraftig sjögång uppstå lätt illamående som man kan vara förutan. Smarta själar gjuta stadig grund innan partyt tar vid. Ett berg ska alltid bestigas nedifrån. Glöm inte att ta med termosen. I Afrika signalerar en fläckig pung ’fara’ men en taxiresa kan man alltid kosta på sig. När de snorgula vidderna brer ut sig förstår man varför vägen varit lång. En tarm ska alltid vara vriden i sydlig riktning, annars kan viljan vackla och sinnesron rycka likt en dödssjuk mask. Snart är det jul, se till att bara de vackra kulorna träs i hemmagrenen. Efter lång tids torka händer det att det regnar men så länge ugglorna är låghalta och sura, kan man aldrig vara riktigt säker. En plutsork, ett nattöppet apotek, ett barskåp i öknen och rejält på fötterna… det är förnuft och sanning. Räcker inte det, så ta en kall dusch. Nu vrider månskäran sig och petar mänskligheten mellan tänderna. Bort, tandsten, bort! Låt änglastjärtarna trumpeta en gyllene symfoni. Friheten bär du inom dig som en handväska. Se till att den är av krokodilskinn och inte för tungt lastad. Bara blindstyren trampar in i lassons lömska ring. Snart ligger det ett syltat renhuvud på hyllan.”

Och med detta mystiska orerande ber Farbror Gösta om lite ro med nattens bak. Vi andra säger väl som vanligt ”Tack Farbror Gösta” och välkommen tillbaka efter din långa frånvaro. Du ser läcker ut i våtdräkt.

Tidigare visdomsord finner ni här.

12 kommentarer

Filed under Farbror Göstas horoskåp

12 responses to “Ur Farbror Göstas horoskåp

  1. Majsan

    Åh, underbart!! Man tackar och bugar! Ska kolla upp detta med hur tarmen är vriden.

  2. Tack för det Petit Blööö! Jag skulle nu vilja vända mig till Gösta med följande uppmaning: ”Du kan va’ ett syltat renhuvud!”

  3. Göthe

    Vilken vacker poesi

  4. Börjar stressat att efterleva detta horoskop. Det ska gå.

Kommentera

