Tittskåp mot väggen där, säg vem som döast i sovrummet är!

Får spatt i värmen och köper på stående fot ett vitt vitrinskåp för alldeles för mycket pengar. Nästan två meter högt. Det levereras hem till mig i veckan. Jag får bygga ihop det själv. Bestämde mig på mindre än fem minuter. Det får stå i sovrummet. Så har jag någonstans att förvara mina djurkranium och parfymflaskor. Inhandlade dessutom rakhyvlar för damer med känslig hy, en doftrenare till garderoben, en grön matta, en sängkudde, två gröna kuddfodral, ytterligare två kuddar med rosentryck och en ROSA gratinform i form av ett hjärta! Samt en hög med böcker om viktorianska mystiska damsällskap. Bimbovarning? Märkligt, för jag känner mig som en skogshuggare med hål i knäna. Det kanske är åldern.
Nu är jag pank. Och hjärnan har liksom lossnat från sina fogar.
Bäst att ta ett glas vin.
Nej, förresten, jag tar två.

Lyssnar på franske Benabar och låten ”Les Rateaux”. Den kan ni ju spåttifaja om ni vill så fattar ni vad slags stämning jag befinner mig i idag.
Dessutom luktar jag fisk. Norsk fisk.

???????????????????????????????
Nå ja, det är en dag imorgon också. Då ska jag nog spika upp några tavlor på väggarna. Börjar kanske bli dags efter nästan två år med tomma vita väggar? Har jag rotat mig för gott, undrar ni. No, no, no. Det gör jag aldrig. Men med en hammare i hand känner jag mig alltid lite stursk.

Jag har Lillhålans skitigaste fönster. Men det är för att jag inte vet hur man öppnar dem helt så jag kommer åt att tvätta rent. Det är inte för att jag är en lortlolla rent generellt. Jag gillar att ha rent omkring mig. Men jag fattar inte det där med barnsäkerheten, troligen för att jag är så infantil till sinnes. (Smuttar på vinet, sjunger på låtsasfranska, rycker på axlarna…)

Funderar på några dagar i Amsterdam. Eller på Bornholm. Eller åka till Lyon och käka ost i september.
Om jag får ihop pengar tills dess.
Tror jag börjar rycka upp mig…

De sista månaderna, va… mon dieu, vilka märkliga, smärtsamma, dövstumma tider det varit. Man har varit som ett litet ledset russin på insidan…

Mina orkidéer blommar inte mer. Det gör inget.
Jag låter dem vara för sig själva ett tag. Kanske tar de sig samman, som jag, till slut. Kanske blir det några nya blommor vad det lider… eller så dammar vi ihop och självdör. Tillsammans.

5 kommentarer

Filed under Hemmet, Musik, Parfym

5 responses to “Tittskåp mot väggen där, säg vem som döast i sovrummet är!

  1. Jag lovar att jag har skitigare fönster. Tog isär och putsade alla fyra sidor och när solen sken in såg jag till min fasa att dom var om möjligt fulare och flammigare innan jag putsat. Så varför skulle jag ens försöka. Mina orkideer blommar inte heller och visst är dom rätt fula när dom inte blommar. Nej tacka vet jag pelargoner

  2. fnix

    Varje gång jag putsar fönster (mest säkert blir det till 1a advent) undrar jag varför jag inte gör det oftare (hm, för att det är tråkigt o jobbigt o jag blir pedantisk o gnuggar ihjäl mig o det alltid blir oväder så fort jag har gjort det så att de blir fula igen) eftersom det är så underbart att titta ut genom klara fönster men jag lyckas aldrig skärpa mig. Sådär ja – nu har jag lyssnat på Les R och hoppas att den ska lyckas peta bort flyg-flyg-flyg-flygresor.se som 100% mot min vilja huserat i min hjärna i två dygn!

  3. haha… efter åtta år i lilla, lilla huset råkade jag i förra veckan, peta till en mojäng när jag skulle vädra i ”tropikhittan” och gapande såg jag hur fönstret plötsligt öppnades helt och hållet. Hur många gånger har jag inte försökt få upp det, svärande, för att kunna putsa utsidan men nej fan, inte har det gått. Men nu, plötsligt klarnade äntligen allt!
    ja det vill säga jag har inte putsat äään – det ser fortfarande ut som om det är en dimmig novemberdag, men jag kan ju, om jag vill…
    Vetefasen om det inte var bättre förr, jo det var det!

    • Åtta år!?🙂 Vad skönt att höra, då kan jag slappna av. Här har det bara gått drygt två… Jag anar att jag också har en mojäng någonstans, men fasen vet om jag vågar leta efter den… då kan det ju blir s.k. merjobb.

  4. Nej, det är jag som har skitigast fönster. Har inte vågat ta isär dem på 15 år för jag kommer aldrig att få ihop dem igen. Fast det är klart, jag har ju putsat dem lite på utsidan, och någon gång på insidan, om än icke i år.
    Men det här med fönsterputsning är överskattat. Det är roligare att blogga.

Kommentera

