Ska vi slå ett slag för den tyska pickelhuvan eller?

Efter mer än sju års bloggande har jag hunnit få en del förfrågningar om jag inte vill blogga mot betalning. Det börjar lite försiktigt med en trevare… en liten daggmask som fisken Blå förväntas nappa på. I samtliga fall har det handlat om produktplacering på bloggen. Om jag skriver några rader om ditten eller datten och länkar till detsamma, så erbjuds jag ett arvode. Oftast handlar det om 200-300 kronor. Jag brukar dessutom bli uppmanad VAD och HUR jag ska skriva, ibland exakt antal ord och sedan ska, surprise, surprise, texten godkännas av extern byrå.

Kort sagt, jag ska sälja mig billigt. Riktigt billigt. I samtliga fall har jag tackat nej. Länkar jag till något så är det för att jag själv gillar det, det må vara en film eller en bok eller en någons hemsida. Mina åsikter härinne är mina egna, inget jag fått betalt för att tycka. Och hur mycket eller litet jag skriver och vilken ton jag håller, det är det också jag som bestämmer. Det är ju liksom därför jag har en blogg. För att få skriva vad jag vill. I mitt arbete är det tvärtom. Där har jag en uppdragsgivare som vill ha en bestämd slutprodukt. Där handlar det överhuvudtaget inte om mig. Inte en enda gång. Då är det skönt att ha sitt vattenhål härinne. Då är det skönt att ha er, som läser och kommenterar, ger medhåll eller motstånd. Alldeles frivilligt och alldeles gratis. Från båda hållen.

De där som kontaktar mig verkar dessutom aldrig ha läst min blogg. De verkar inte känna min läsekrets, de tycks inte bry sig om innehållet här… Det är inte utan att det blir tröttsamt efter ett tag.
Allt det här har jag redan ordat om tidigare.
För några veckor sedan kom det ett brev… och jag svarade.

VI VILL VETA DIN ÅSIKT!
Hej!
Mitt namn är Mårten Winblad och jobbar på ett företag som heter BMK Web. Jag undrar om du skulle vara intresserad att på din blogg, Lillablå, dela dina åsikter och erfarenheter av ordningsvakter, väktare och poliser. För detta kommer du naturligtvis att bli kompenserad.
Har du erfarenhet av att skriva inlägg mot betalning tidigare eller är det något nytt för dig och är du rätt person att vända sig till för frågor om detta?
Mvh
Mårten Winblad

Jag svarade en tid senare:

Hej Mårten Winblad.
Tack för att du kontaktat mig. Då sommarhettan är mördande har jag först nu kunnat samla mig för ett svar. Det gäller ju att samla in alla getterna, så att säga, när det ev. ska slutas avtal.
Om jag har erfarenhet av att skriva inlägg mot betalning? Om jag har! Det är ju det jag försörjer mig på. Vad gäller Lilla Blå Bloggen så tar jag dock inga uppdrag under 50 000 kronor. Mina erfarenheter och åsikter av ordningsvakter, väktare och poliser torde intressera allmänheten, då dessa erfarenheter även omfattar fördjupade studier av pickelhuvor (framför allt tyska sådana). Enligt min mening svävar gemene man numera i total okunnighet vad gäller just tyska pickelhuvor, och då folkbildning ligger mig varmt om hjärtat, skulle vi här kunna göra en verkligt fin insats, Mårten.
Jag ser fram emot ditt svar.
Bästa sommarhälsningar
Lilla Blå Bloggen

**
Det verkar som om Mårten har rest på semester. Det har gått tre veckor nu och jag har fortfarande inte fått något svar.

19 kommentarer

Filed under Uncategorized

19 responses to “Ska vi slå ett slag för den tyska pickelhuvan eller?

  1. Ha, ha! Tio poäng, minst, till Lilla Blå🙂

  2. Ibland är ett gapflabb verkligen förlösande🙂

  3. Underbart! Jag höll på att sätta en nektarinbit på tvären där.
    Du friska fläkt, du bråddjupa vallgrav – dina texter gör så got!

    • Tack, kära pblogg. Att bli kallad fläkt och vallgrav i en och samma mening är få förunnat och jag niger ödmjukt och rörd och tar dina ord till mitt hjärta.

  4. Mari

    Klockrent, kunde inte gjort det bättre själv😉 sedan är det ju så att en mig närstående person på 24 år äger tämligen djupa och ingående kunskaper kring tyska pickelhuvor och har en gedigen erfarenhet av praktisk användning av dessa. Han ställer säkerligen upp som källa om det skulle vara så att Mårten vaknar till efter semestern. Brukar lätt låta sig mutas med en pilsner eller två, så han kommer inte att kräva procent på de 50 långschalarna😉
    Ser fram emot fortsättningen på detta!

    • Mari, dina närstående låter icke skämmas för sig. Om Mårten hör av sig igen och vi sluter ett avtal kanske jag hör av mig. Eventuella kunskapsluckor kan lätt fyllas i medelst en pilsner eller tre. Det har gjorts förr, det lär göras igen. (Tänk bara på hur Nordisk Familjebok kom till… hur många pilsner som flutit i den kunskapsprocessen törs jag knappt tänka på…)

  5. LoL … eller SuH på ren svenska. Ja jag säger då det … I love you … eller Jag älskar dig på ren svenska.

  6. Ahahaha!!!

    Jag älskar dig!

  7. Ann

    Mårten får se över sin budget lite bara. Så han har råd med Lilla Blå.

  8. Lilla Blå är värd sin vikt i guld!

  9. vildhunden

    Det finns ingen som du!😀

Kommentera

