Vykort från Tartaros

– Passa på att njuta nu, snart är det vinter och kyla!
Uppmanar de och ler perverst, alltmedan svetten lackar om dem och de luktar surt stall. Javisst, kunde man njuta så skulle ju detta vara paradisiskt. Men jag njuter inte. Hur jag än försöker. Dessutom tycks det mig som om de där mest perverterade, de där som bitskt manar en att njuta, allesamman inte längre tycks ha några arbeten att gå till?

De tillbringar vecka efter vecka på stränder och vid torp, de sörplar läskeblask, rosé och öl i väldeliga mängder, de tillbringar halva dagarna med ”sovmorgon” och sitter i gengäld uppe halva nätterna i högljudda samtal med grilloset hängandes i helvetesmoln kring dem. De njuter väl, antar jag, av det där som kallas semester.

Jag njuter inte av Skånetrafikens boskapsvagnar. Tro mig, det finns inget njutbart i att kliva upp kl 05 efter ännu en natt av grannarnas ”balkongmys” med dito diskussioner. (För att inte tala om den där pianisten som flyttat in tvärs över gården och av okänd anledning tycker det är helt okay att blaffa på med mazurkor och polonäser från midnatt och framåt, med vidöppna fönster. Ja, vem vill inte sova med fönstren öppna när det är mer än trettio grader varmt?)

Sedan vidtar allt mellan fyra och sex timmar om dagen i överfulla, stekheta tågvagnar. Det tar lång tid att åka till och från jobbet numera. Ty tågen tycks liksom inte fungera. Logistiken fungerar heller inte. Tänk så spännande att inte veta om man kommer hem från arbetet på eftermiddagen, kvällen eller rentav natten! Njutvarning!

Nu när det är som allra varmast, så ska det spårarbetas. Det ska köras med reducerad hastighet. Och så ska det brinna titt som tätt. Spårväxlarna tycks dock inte fattat att de också ska njuta så här års, ty de ballar allt som oftast ur. Och då blir det inga tåg som går, bara tåg som står stilla. Med stängda dörrar. Timme efter timme. Och därinne sitter eller står vi, vi korkade arbetare, tätt samman som i en ansjovisburk. Vi luktar också likadant. Tro mig, efter några dagar med sådana resor kan vem som helst peta omkull en över en macka med ägg och äta upp en – utan att man protesterar. Man snarare önskar att det ska ske. ”Låt mig få döööö!”

– Men du minns väl hur kallt det var i vintras? Fortsätter de där som inte tycker att jag ler tillräckligt brett, inte är tillräckligt entusiasmerad inför sommarhettan.
– Det var en osedvanligt mild vinter, svarar jag torrt.
– Jamen, man måste passa på nu när det är varmt. Man ska inte gnälla! Det handlar bara om att anpassa sig. Man måste slå av på takten, ta det lugnt, så vänjer man sig snart.

Låt mig nu klargöra en sak en gång för alla. Jag har inget val, jag måste jobba! Jag kan inte ta ledigt flera veckor i sträck, hänga på hippa caféer och snacka skit med likasinnade, jag har inte möjlighet till trevliga utflykter på landet för några loppisrundor och picknick i det gröna. Det blir inget strandhäng, det blir inget grillande och ingen rosé. Men framför allt blir det ingen anpassning!

Så fan jag anpassar mig! Aldrig!

Enda trösten är att man bor i Sverige. Snart ska roségängen piskas in i fållan igen, och så kommer regnet och blåsten. Då kan ni sitta där – och anpassa er. Och kom ihåg vad ni själva har sagt; man ska inte gnälla!
Adjö.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Vykort från Tartaros

  1. Men hörru! Du vet väl att Den Gyllene Regeln är att alla ska tycka lika, njuta av samma saker och forma sig likt en Barbapapa efter Normen..?😉

  2. fnix

    Bland det mest förbjudna i Sverige är att inte tokälska sommaren. Man får gärna gnälla och klaga över vädret och årstiderna dagligen resten av året men man får INTE vackla in på sin arbetsplats efter 3 veckor med äckelvärme både dag och natt och säga att man ser fram emot hösten när man äntligen ska få sova igen och kunna duscha utan att känna hur man börjar täckas av ett svettlager redan när man torkar sig. Detta tas som en rent personlig förolämpning av de flesta andra och man blir ordentligt uppläxad och påmind om att man minsann inte får klaga på värmen när vi har så kort sommar i Sverige. För detta har nämligen tyckalikakommittén bestämt. Det blir så JOBBIGT om vi inte tycker lika. Särskilt kvinnor emellan. När jag tänker närmare efter kan jag inte påminna mig att män brukar bli särskilt upprörda om man ropar hurra när väderleksrapporten lovar regn. Jo, min exman blev irriterad. Fast det brydde jag mig inte om för han gnällde oavbrutet på vädret höst och vinter och sen gnällde han även på sommaren också, på att den var för kort.

  3. Vad bra att du är lite förbannad. Det har man minsann rätt till och jag känner igen mig i dig, bara det att det är så där jag låter på vintern när bilen är insnöad och man skottar och skottar och bär ved och bär ved och fryser hela tiden. Därför känner jag igen känslan. Jag min lyckost som bor vid sjön och kan gå ner och ta ett dopp precis som jag vill och vara uppe på nätterna och dansa om jag har lust men jag har också varit med om somrar när man ska iväg och jobba när alla andra är lediga och man varit tvungen att sitta inne på ett stekvarmt kontor och bara våndats och varit förbannad för den lott man får. Ingen tröst har jag att ge dig men det sägs att det blir svalare den här veckan och nätterna börjar bli kalla och nätterna mörka.

    • Jag gnäller också om vintern. Jag gillar varken för varmt eller för kallt. Jag är svensk. Jag vill ha det lagom.😉
      Ta ett dopp för mig också är du snäll.

  4. Jag älskar oväder alla sorter och alldeles extra när jag kan sitta inne och blicka ut över det hotande kalla, blöta, blåsande helvetesmotet som står rakt på där ute. Sommaren ska vara kort och lagom annars kan den dra …
    Höst, vår och vinter det är min melodi, då får jag mycket gjort och slipper må dåligt, svettas, yrslas och törsta ihjäl. Länge leve svalkan, kylan ….

  5. Jag har samma problem, jag är en gnällspik, jag ska vara tyst för snart är det jul, jag ska gå och bada, jag ska sluta gnälla.

    Jag vill ha en hyfsad temperatur så jag kan leva. Är det för mycket begärt?

Kommentera

