In i mörkrets hjärta

True Detective
Louisianas träskmarker, hetta, inavel, whisky, santeria, voodoo och Jesus, våld, sidoknull, knark, magi och korruption… och så långa, långa dialoger som bit för bit vecklar ut ett komplext mysterium till en allt mörkare upplösning … jag sväljer den här TV-serien med hull och hår. True Detective. Finner alla åtta avsnitten gratis på Dreamfilm, färdiga att avnjutas. Det här kan mycket väl vara bland det bästa jag sett på länge. Inget sedvanligt amerikanskt actionflås där man pangar ihjäl varandra till pumpande bakgrundmusik och där alla ständigt är lika snygga i håret, oavsett hur många biljakter och sexscener de avverkar. Istället för slentrianflås får jag ett välgjort, snyggt och ohyggligt mörkt drama. Långsamt, kryptiskt och alltmer motbjudande ju längre in i mörkrets hjärta man kommer. Se den eller skit i det.

Det finns folk som bara vill steka sitt fläsk i den osvenska solen just nu, onanera till Lotta Engberg-television och dränka inälvorna i roséblask. Så finns vi andra, vi som hellre kryper på alla fyra in i sinnenas dunkla korridorer, förgiftar oss så gott vi kan och surt petar upp gamla sårskorpor… Vi kan med fördel hacka i oss True Detective.

Jag har alltid avfärdat Matthew McConaughey som en fjant. Det gör jag aldrig om. Fy fan vad han är bra i den här serien! Han hugger som en giftig kobra.

TD
PS. Översättningen till svenska ett par avsnitt in i serien är så dålig att jag blir sjösjuk. Men man får ta det med en klackspark. Tänk att man kan jaga älg i amerikanska södern? Det visste de nog inte själva om.

8 kommentarer

Filed under Film och TV

8 responses to “In i mörkrets hjärta

  1. Intressant. Jag tror jag kan steka fläsket på dagen men det ensa utesluter inte det andra. Ett ”snyggt och ohyggligt mörkt drama” viftar man inte bort!

  2. Ann

    Tack för tipset!

  3. Tillhör nog dom som bara vill njuta av det som är skönt, romantiskt och bada i sjön hela dagarna och prata med vänner och krama hundar och ungar dansa till flummig dansmusik. Det dystra och mörka får vara till vinterns mörka dagar. Nu gäller det att njuta allt man kan.

  4. Skönt att det är fler än jag som inte ägnar all vaken tid åt att steka sitt fläsk. Själv har jag fastnat i de gamla Hassel-deckarna och i inredningsbestyren i dockskåpet så jag befinner mig kanske inte på samma kulturella nivå som du, dock… Mer småblommigt än mörker här.

    • Jag får genast vibbar av något David Lynch-aktigt här. Närbilder på dockskåpet. En hand som arrangerar idyller. För att i nästa scen: blod, avslitna dockhuvuden, en liten halvcentimeters förskärare som sticker upp ur fars rygg… Allt till tonerna av kitchig 50-talsschlager. Yay!

Kommentera

