Röd är också ilskan

”Underarmar som man bara vill tugga på”, tänker jag där jag står och pimplar italienskt rödtjut (inget annat duger egentligen) och svänger ihop en lasagne. Jag är gråtmild och frustrerad och lite småilsken och kanske premenstruell, men mest är jag läskigt längtansfull och trånande efter en man som valde bort mig för… i tur och ordning… (och förlåt mig för nu blir det vulgärt och elakt): en sydafrikansk plattmagad 21-åring som figurerar i bara trosorna på sin hemsida…. Följd av en annan mager skata som har ett ansikte som påminner om en gnagare…. !!!!

Jag står i köket hemma i Lillhålan, lagar lasagne och tänker på hans könshår som stöter lätt i kastanjerött. De skulpturala axelpartiet, hans små fräknar… Sen svär jag ve och förbannelse över honom och jäntan i trosorna och den där jävla gnagaren… Får de barn tillsammans kommer de att se ut som fladdermöss. Jag fräser lök och selleri och tomater, jag pepprar våldsamt, jag ångkokar fryst spenat i flera deciliter grädde vilket får mig att känna mig lite som Edvard Blom (god bless that man!).

Jag mumlar för mig själv, jonglerar med lasagne-plattor och getost och stryker tunna sjok av diverse såser mellan plattorna, ”tunna och spännande som mödomshinnor” lullar jag för mig själv och känner mig för ett ögonblick som en matskribent… innan jag inser att jag nog är lätt patetisk och övergiven, kanske lite full?

Ja, så är det ju… flera veckor senare går jag här och sörjer ett fanskap vars könshår stöter lätt i kastanjebrunt… vars axlar är fräkniga och moralen lika anfrätt som en gammal alfons i de skumma gränderna… men vars ögon är de märkligaste, klaraste turkosa jag någonsin sett och vars röst rinner över mig som smält choklad. Fy fan!

Det är måndag, jag är ledig från jobbet ty i Danmark är det Annandag pingst och ”stanna hemma och gör inget särskilt-dagen”. Så jag gör inget särskilt. Jag lagar lasagne, snörvlar lite i vinglaset och känner mig ytterst trängtande och längtande. Ytterst patetisk och övergiven. Åtminstone varannan minut. Jag varvar skiten med att känna mig ilsken och hånfull. ”Må klamydia drabba honom, må den där magra gnagaren smitta honom med gnagarsjukan. Må den sydafrikanska plattmagade ha efterlämnat något okänt virus som gör honom impotent innan midsommar”. Dessutom är han ful i keps. Han bär nästan alltid keps. Vem fan bär keps innan pensionen? Tänker jag och snörvlar lite igen. Tar en klunk vin, strör över mera parmesan. Gör slut på hela parmesanen! Ja, vadå då? Kan lika gärna bli fetare än fet. Who gives a shit? Jag tänker ju knappast fota mig i bara trosorna och lägga ut på nätet, eh?

Imorgon väntar saltgruvan. En välsignelse och en förbannelse. Förhoppningsvis (olyckligtvis) ingen tid över att tänka på någon vars könshår stöter lätt i kastanjerött.
Lasagnen smakar godare än på flera år.
Typiskt.
Äter ensam.

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Röd är också ilskan

  1. Åhhh jag njuter, skrattar rått och rakt ut, äntligen en text att slänga sig i, textrader som lianer, någon jävel har såpat här och där.
    Muttret och bitterheten dryper och jag bara frossar och blir lätt i själen.
    Tackar för härlig läsning, saknar just riktiga texter inne på Fb, dessa eviga telegram noter folk delar med sig av, så själlöst för det mesta.

  2. Aj då. Känner med dig.

  3. I vissa lägen finns det fördelar med saltgruvor. Har du ändå tid att fundera så fokusera på kepsen…

  4. Ja det är ju det man upptäcker förr eller senare. Karlar är bara ett jäkla bekymmer vare sig dom har keps eller inte. Bra att du är förbannad.

  5. För jävla bra text!
    Känner med dig, det gör jag. Så in i.
    Riktigt sunt att du är pissed, det tog lite tid för mig…

  6. Tomten

    Drick, gråt
    skriv en låt!

    … eller en kokbok med självhjälpsrecept?

  7. Ditt sätt att hantera språket, jag älskar det!

  8. Sällar mig till hyllningskören. Skriva, det kan du! Laga mat också, methinks.

  9. Pbloggen & Helga: tack snälla ni. Beröm är ju alltid som grädde för katten.

Kommentera

