Idag röd, imorgon död?

328

Det är kvällssolen som gör att stan på andra sidan viken speglar sig i rutan och plötsligt ser man dubbelt.
Det är något vansinnigt snyggt med den där kvällssolen. Den tar liksom i för allt vad den är värd och plötsligt smaskar det till och blir varmt, glödande rött och härligt – sen kommer mörkret.
Jag vandrar i kvällen som blir alltmer kall runt omkring mig. Men inuti är det fortfarande glödande rött. På alla sätt jag vet.
För övrigt är det danska ordet för gåshud helt fantastiskt. Myrepatter.
Myrpattar alltså. Jorå.

323

7 kommentarer

Filed under Resor

7 responses to “Idag röd, imorgon död?

  1. Myrpattar låter mer hemtrevligt, bättre än gåshud som bara ger en känsla av dödligt blek och lite klibbigt skinn. Läskigt.

  2. Felicia

    Jag är angenämt förtjust i din blogg!

  3. Myrpattar har t o m jag fått här i värmen (KohChan, Thailand) . Det mesta är relativt vet du och när det (bara) är 19 grader och blåser knottrar sig de där små myrpattarna på huden och nu känns det genast bättre … Nu när det inte rör sig om äcklig gåshud längre.
    Och det röda … det röda … det röda är så spektakulärt vackert att man nästan dör. Kram!

  4. Just det ljuset är speciellt…

  5. Myrepatter vilket underbart ord.

Kommentera

