Småstadsliv med lanthandel och allt…

Jag bor lite i utkanten av Lillhålan. Det är rätt långt till det stora matvarutemplet när man varken har bil, moped, cykel eller buss i närheten. Man får förlita sig på fötterna – och för det mesta är det ju bra motion. Men de där dagarna då det spöregnar eller snöar eller man är lite skruttig till hälsan eller vägbanorna ligger som iskanor… då är det mindre kul. Då skiter man i motionen. Men det är också de dagarna jag är extra glad för min kvartersbutik.

I min kvartersbutik förs filosofiska diskussioner och resonemang. Min kvartersbutik är som en gammaldags lanthandel. Det är trångt. Den har det mesta men bara ett av varje sort. Därinne samlas kvarterets alla existenser, från nattjobbarna som just vaknat framåt eftermiddagen, studenterna, ungkarlarna och ungarna… Bakom kassan tronar butiksföreståndaren. Han hojtar välkomnande så fort man kliver in och den lilla klockan ovanför dörren pinglar.

I min kvartersbutik får man inte ha alltför bråttom. Man måste kunna föra ett vettigt samtal med folk man möter därinne, även om man aldrig sett dem förr. Det förväntas liksom av en. En mjölk, ett paket smör, en bit ost och så ett samtal. Några leenden, några skämt. Slänga lite käft.

Vi diskuterar pensionsfrågan. Vi diskuterar senast lästa bok. Vi diskuterar matchen på TV. (Där får jag dessvärre hålla mun och bara nöja mig med att nicka). Vi betalar, vi önskar butiksföreståndaren en trevlig dag. Han ler soligt mot oss. ”Ha det gott!”

Ibland känner jag mig som om jag hamnat i en gammal pilsnerfilm. Det värmer. Men kanske är det såhär överallt utanför storstäderna? Jag vet inte, jag vet bara att jag diggar’t.

I Lillhålan finns också de bästa busschaffisarna jag nånsin träffat på. De ler och välkomnar mig klockan sex på morgonen. De önskar mig en fin dag när jag kliver av. De tar emot mig om kvällarna när jag återvänder från Köpenhamn som en trött bulldog. Ögonkontakt, en liten nick, ett leende. ”Hejsan, hejsan”. Många chaffisar ropar också ”hejdå” så det ekar genom bussen när någon kliver av. Jag har fortfarande, efter två år, inte vant mig helt. Ibland glömmer jag bort att svara och känner mig som en snorkig kärring efteråt. Det ska erkännas att jag numera råflirtar stenhårt med vissa. Bara för att de känns så goa och vänliga.

Det är skönt att bo i en lillhåla.
Tänk att jag, efter alla storstäder jag betat av under mitt vuxna liv, skulle hamna här och trivas?!
Tur det inte alltid går som man planerat.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Småstadsliv med lanthandel och allt…

  1. Ibland tror jag att jag skulle finna mig synnerligen till freds och ytterst väl till mods att bo i någon som liknar din ”lillhåla”. Men än har jag inte vågat chansa. Kanske när jag blir gammal (ännu äldre). Det låter hur som helst väldigt fint och mysigt när du skriver om det.

    • Det ÄR fint och mysigt. Samt förvirrande och konstigt. Men icke alls obehagligt. London, Amsterdam, Perth, Köpenhamn, Malmö… jag trodde aldrig jag skulle våga lämna myllret. Men nu sitter jag här, på ”nästan-landet” och andas från magen, sover gott om nätterna, lullar runt i välbehaglig vardag och trivs… Vill mata småfåglar och driva upp fler pelargoner. Har blivit huskatt och trivs gott med det lilla, stillsamma. Men utan havet, det väldiga och ständigt nya, hade jag dött. Det är jag övertygad om.

  2. En sådan liten affär hade vi förut och det var byns mötesplats. Visserligen var det 3 km dit från min lilla håla men nu får man åka 2 mil för att hitta en affär. Här kan man inte vara utan bil om man inte är gammal och har färdtjänst. Januari och februari är förfärliga månader när kylan aldrig vill ge sig men det kommer väl en vår hit också någon gång i mitten av maj. Det känns förfärligt långt dit. Tur att jag har mina gålsopar (namn på dom som far runt till folk och hälsar på). Även gubbar är ett visst sällskap när man inte kommeri iväg någonstans för kylan.

  3. Du får mig att drömma om gamla goda tider. Tack finaste Blå!

    Kram!

Kommentera

