Kvartsryssen

Detta bildspel kräver JavaScript.


Förmiddag. Kvartsryssen i mig dras dit som en magnet. Blir inlåst innanför grindarna. Vaktmästaren, när han väl hittar mig, gestikulerar vilt och pratar ett språk jag inte förstår. Han ser förbannad ut och jag rycker ursäktande på axlarna. Förlåt, för fan, förlåt. Jag förstod inte skyltarna. Släpp ut mig. Släpp ut mig från ensamma 21-årige prins Nikolajs grav, släpp ut mig på stan igen. Jag skiter i den siste tsaren och hans vansinnesryck. Släpp ut mig från den här döden i tivolistass.

Utanför står hon och väntar på mig, den feta gamla kvinnan med käpp. Hon torkar sig om förklädet och visar med händerna hur hon äter bröd. Har jag pengar till bröd?
254

Hon följer mig i hasorna nedför hela backen. Money, money, skriker hon på engelska. Jag hastar vidare. Hamnar i några arabiska kvarter. Männen på caféerna följer mig med blicken. Det finns inga kvinnor på gatorna här. Bara jag. I knallröd klänning. Det börjar regna.

10 kommentarer

Filed under Resor

10 responses to “Kvartsryssen

  1. Ko

    På äventyr minsann madame! Håll i hatten! Svep pastisen och ät en pain Du Beurre för mig

  2. Oj oj oj röd klänning i sådana kvarter. Nu är du ute på äventyrligheter minsann. Hoppas du kom helskinnad hem

  3. великолепный !

    Kram!

Kommentera

