Sälmannen

Han är den misslyckade blixten mot sommarhimlen som aldrig tar fart
Han luktar vindsförråd och har feta armar
Han tränger sig ned intill unga kvinnor och ler
De ler inte tillbaka
Han har vassa armbågar och glasögon som blänker
Hans bankkonto är en hemlighet
Utan kläder ser han ut som en säl
Men han tar aldrig av sig
I bilen på väg hem trummar hans fingrar mot lår och ratt
Han drömmer om sånt som inte är hans och heller aldrig blir
Varje soluppgång och varje solnedgång visslar han
Men ingen lyssnar
Världen är inte hans
Världen har alltid varit hans
Han är kolossen och motståndet
Han är inget
Han är man

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Sälmannen

  1. Efter årtusenden då endast de vackra kvinnorna och machomännen och fyllona och krigarna och alla de andra jävlarna har du äntligen besjungit oss äckliga gamla män (som tidigare bara haft autonoma röster genom Bukowski, Old Dirty Bastard och Ulf Lundell). Stort tack för det!

    Jag gillar dina dikter! Kepa dom kommande!

  2. Usch.
    Jag vet precis vilken typ av man du menar. Känner hur hans blick kletar sig fast på mig. JAG känner mig smutsig. Solkig. När det är HAN som är det.
    Usch igen.

  3. Oj oj oj så bra och så bra jag känner igen mig. Såna män finns det tyvärr alltför många av. Sorgliga typer. Borde vara synd om dom men man har svårt att känna sympati

  4. Tomten

    En ny fauna på g? Underbart tragiska artbeskrivningar av ovanligt vanliga djuriska typer?

  5. Jag kan se honom framför mig…

Kommentera

