Illdåd och ingenting

Det sitter en tant nere i allén, där på bänken, med två papperskassar vid fötterna. Ur den ena kassen sticker det upp ett basebollträ. Hennes strumpor är nedhasade och hon slänger pommes frites från en gammal tidning i knät. Fåglarna diggar henne stenhårt, eller låtsas åtminstone. Kanske har de också fått syn på basebollträet.

Och den gamla PV:n skranglar förbi på vägen och luften är svalare nu, nästan rå, och slickar som en elak snok i skarven mellan sjalen och halsen. ”Ingenting har jag, ingenting”, skriker tanten och slänger pommes frites omkring sig.

Nyss var det fullmåne. Det är säsongsrea i den lilla bokhandeln. I lokaltidningen skriver de om omkullvälta gravstenar, det kallas illdåd i kursiv stil. Måsarna käkar pommes frites och sneglar mot basebollträet som sticker upp ur kassen. Illdåd. Illdåd. ”Men -78, då Olle levde, hade jag tre missfall” fortsätter tanten högt. Fåglarna nickar och guppar med halsarna för att få ned middagen.
PV:n går i repris. Vid ratten sitter någon som ser ut som rutten frukt. Han ler mot mig genom rutan. Jag blir rädd, ökar på stegen, sjungandes ”Stagger Lee” i skallen för att hålla takten. För att hålla masken.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Illdåd och ingenting

  1. Läskigt ställe du bor på. Fast… jag antar att många ställen är likadana om man bara stannar länge nog för att se efter.

  2. Stagger Lee, Stagger Lee he was a gambling man
    As everybody ought to know
    Stagger Lee, Stagger Lee had a Stetson hat
    And a blazin’ fortry-four

    Jag gillar tanten med bollträt!

Kommentera

