Denmark, gotta luv you!

Självutveckling via dina tänder! Ja, ungefär så står det på den där reklamskylten man kan se från perrong 5 på Köpenhamns hovedbanegård. Jag har glott på den många gånger de sista veckorna. Tänkt: det är väl ett skämt, det där?
Det är en holistisk tandläkare som gör reklam för sin rörelse. Hon verkar övertygad om att tänderna berättar sanningen om tillvaron. Kanske har man t.ex. märkt att det ibland fastnar mat mellan tänderna utan någon egentlig anledning? Då är det dags att söka upp en holistisk tandläkare, för att få svaret på gåtan – och säkert alla andra gåtor i universum. Svaret finns i tänderna, nämligen.
Jag älskar Danmark! Detta jäkla land. Men reklamen är underhållande… på ett pårökt sätt.

De sista veckorna har jag varit fast i ekorrhjulet. Därav tystnaden härinne. Nu är det helg, jag kravlar mig framåt för att förhoppningsvis möta hösten. Jag tror den är på gång därute med allt vad det innebär. Extra underkjol. Extra styrketår. Extra skälvande nerver.

Men Danmark alltså… detta jäkla land. Detta underbara land. Landet där man kan få en holistisk tandläkare. De har naturligtvis också producerat en video som är något utanpå det mesta. Den här plockar jag fram när jag sprungit extra många varv i ekorrhjulet. Den ger en härlig surrealism till den tuffaste vardag. Den är t.o.m. bra utan ljud. Här får man Tommy Seebach som juckar envetet i en dansk skogsbacke efter vad som verkar vara ett rejält intag av fultjack. Han är ju övernaturligt lycklig, vad det verkar. Några tuttor i minimala trasor kör något slags kolonistiskt workout-pass framför en stesolid-trummis och en skäggmansgrabb på congas… Bland annat. Häng kvar till slutet, mina kära gräddbullar, ty det här är arty farty de luxe. Dig in!

16 kommentarer

Filed under Arty farty de luxe, Musik

16 responses to “Denmark, gotta luv you!

  1. Det var tider det … ooootroligt! Och då syftar jag förstås på arty farty de luxet.
    För övrigt använder jag tandpetare när något sitter i vägen. Kan det vara något att tipsa den holistiska danska tandläkaren om …
    Och slutligen … Det går inte annat än att älska Danmark. Trots … eller kanske tack vare … allt.

    Kram!

    • Tandpetare även när det verkat fastna något utan egentlig anledning??? Hmmm, jag tror du behöver en sejour hos den holistiska i Danmark.

      • Utan någon egentlig anledning. Det där som fastnar fastnar väl alltid utan någon som helst anledning. Syftet är väl inte att det ska fasta … eller? Orsak, verkan etc … ”Under alla förhållanden kommer naturens lagbundenhet även på mikronivån till uttryck som lagbundna statistiska sannolikheter, vilka på makronivån ger sig tillkänna som omutliga orsaks-verkans-relationer av klassisk typ.” Wikipedia

  2. Hahaha, så underbart lökigt att det blir coolt – så bra!

  3. irrhönan

    Åh, Lilla Blå, du har i sanning räddat mitt liv. När mina älskade kollegor sjunger Hootenanny Singers och Svenne och Lotta, så har jag inte haft nånting reellt att kontra med. Förrän nu!!

    Kollegorna vill naturligtvis hävda att det här är dansk humor och ironi när den är som bäst. Jag tror vad jag vill om det… !🙂

  4. Hjälp oj ljuva gamla liv med fransar och allt och gung i pattarna. Kära nån så det var. Man hade nästan glömt.

  5. Fy fan,
    måndag igen, jag lovar att ingen är så morgontrött som jag, usch. Tandpetare för att hålla upp ögonlocken istället för att peta tänderna och det är en skön konst kan jag säga att cykla med tandpetare i ögonen från norr till söder där Saltgrufan är belägen. Tur man har go musik i öronen samtidigt.
    Det mesta har varit skit fram tills jag nu på lunchen gled in hit till dig Lilla Blå!
    Åmajjgadd!
    Sikket knix i knäna, jag tror jag dör🙂
    Åsså hans lilla strof:
    – Åhhhåhååhåhååå
    Tror jag ska överleva eftermiddagen nu men fan vet.

  6. dr. no

    Så jävla bra!

    Jag må ha frågat förr, men lyssnar tant på skumdum?

  7. Marguerite

    Ooooh! Det värsta är at jag misstänker att jag skulle tyckt det var en skön (som man sa på den tiden) uppvisning för 40 år sedan..men det allra sötaste var det lilla gula tältet

  8. Fantasilöst kan man väl knappast kalla det då man uppenbarligen måste ha en del av den varan för att komma på idén att skapa en sån goofy video. Samtidigt så säger det ju nåt om den naiva zeitgeist som rådde. Kan ju inte finnas en ond tanke i en människa som leker indian vid 40+strecket, eller e karln yngre än så?? Det mest uppfriskande var att se tjejer utan cement i bopparna. Fick en flashback av tiden när 50-kilos-tjejer hade proportionerliga kroppar. Anyway, så borde karln fått en Oscar för årets kalkon🙂

Kommentera

