Heta katter

Konstigt det där. Basquiat, konstnären… som var helt okänd för mig tills jag för många år sedan såg den där fantastiska filmatiseringen om hans liv… den där David Bowie spelade Andy Warhol… jag såg den på den f.d. porrfilmsbiografen med en väninna, därinne i gränden i Stygga Staden… vi kom ut som speedade höns… lyckliga och laddade som man blir av något jävligt bra…

Nåväl, Basquiat… den skadskjutna fågeln och begåvade konstnären, den av gudarna olyckskyssta… i vintras… i januari… drog jag till Louisiana, konstmuséet, för att skåda utställningen om 1900-talskonst. Mest var det Schiele som drog. Egon är ju och lär för alltid förbli mitt historiska kåtobjekt… men där fanns även verk av Basquiat. 1980-talets New York. Graffiti.

På Louisiana hade man satt Egon Schiele och Basken sida vid sida. Overkligt nog. Och som musik hade man valt? Dizzy Gillespie. Salt Peanuts. Sen 40-talsbebop. Så oväntat och så helt rätt. Hey, Louisiana!

Varje gång jag hör den hetsiga jazzrytmen, som en ettrig pilsk piska mot ryggen, tänker jag numera på vackre Basquiat. Och för all del, på vackre Egon. Jag tänker på Dizzys tivolistora kinder. Som blåser konst rakt ut i kosmos, rakt in i rövhålet på en värnlös kvinna.

I like it like that!

6 kommentarer

Filed under Jazz, Konst

6 responses to “Heta katter

  1. I like it like it … och inte som konst rakt in i rövhålet utan vilket hål som helst … (helst inte rövhålet) det du skriver och vad du tycker … Kram!

  2. Udda och oväntade kombinationer är oftast mycket effektfulla och väldigt rätt!

  3. Fnix

    Jag älskar också Basquiatfilmen! När man ser den riktigt bra dokumentären om honom (the Radiant Child) så inser man vilken lysande rolltolkning som görs i filmen. Den är en av de filmer som jag behöver se en gång om året och när jag började leta efter den på dvd fanns den ingenstans. Plötsligt dök den upp för 10:- hos Ginza och jag blev då så till mig att jag köpte två ex.

    • Det där har jag också varit med om – filmer man letat efter hur länge som helst – fyndar man oväntat på nätet för liten peng! Då blir man glad.
      Radiant Child är fin.

Kommentera

