Palla rubrik liksom

Släpar på matkassarna, det är lång väg hem från affären till min muminsalong. Svettas som en gris i den kvalmiga värmen. Det har regnat, men det där åskvädret som varenda blaska varnat för idag har inte hörts av – oavsett de svarta rubrikerna. Vädret alltså, kan det inte bara bestämma sig? Antingen sol och värme eller regn och svalt. Inget mellanläge. Nu har himlen samma färg som en åksjuk och det luktar sur filmjölk ute.

Jag släpar på matkassarna förbi det där gymmet där små uppumpade karlslokar ligger och svettas på några bänkar. Musiken dunkar ut över trottoaren. Idioter. Tatuerade fanskap, tänker jag ilsket. De tror de är något för att de ligger där och lyfter skrot men palla bära hem några matkassar, nää du. Jag ger mig fanken på att de aldrig går och handlar. Deras kvinnor släpar på matkassar och barnvagnar och svettiga, kletiga ungar som gallskriker… medan de lägger lönen på nya tatueringar och månadskort på gymmet. Men så vet man hur det blir… ju större överarmar, ju mindre pittar. Det vet minsta barnunge. Det lär ha att göra med de där polska pillren de petar i sig för att armarna ska bli större fortare. Idioter! Kärringar! Pittlösa jättebebisar med tecknade seriefigurer på kroppen! Patetik på hög nivå!

Läser Umberto Ecco, en av litteraturens största pladderkärringar. Begravningsplatsen i Prag. Jag tror han hade kul medan han skrev den. Framför allt i början av boken där han är så där vettlöst politiskt inkorrekt. Sedan trampar han vatten med oändliga beskrivningar av sådant som inte för handlingen särskilt mycket framåt. Femhundra sidor minst. Jag har ca hundra kvar. Den är inte dålig – men den är heller inte bra. Jag är som vädret, jag kan inte bestämma mig.

Men böcker, böcker är bra. Jag älskar mina böcker. De står där i hyllorna, tysta polare, med mer tålamod än jag någonsin kommer att få. Jag blir erbjuden att tanka ned böcker via min bokhandlare. Vad är nu detta? Böcker ska inte tankas, bensin möjligen men inte böcker. De vill jag kunna ta på, bära i fickan eller väskan, gömma mig bakom på caféer, fly in i när jag är omgiven av arslen, vifta tjusigt med för att imponera på vissa… Men nuförtiden är alla böcker för långa. Vet inte vad som har hänt. Jag vill ta en sax och klippa bort alla oväsentligheter. Det ska jag banne mig göra i fortsättningen.

Fejsbuck. Det gör mig till idiot. Det gör alla till idioter. Vi ”gillar” istället för att skriva något själva, tänka till, formulera oss. Vi vill inte ha ord längre. Vi vill bara trycka på knappar. Som några drillade apor i ett forskningslabb.

Tror inte Umberto Ecco hänger på fejjan.
Det borde ingen vettig människa göra.

Kanske behöver jag ett ligg. Men orka liksom. Det förbannade vädret. De förbannade karlarna. Och inte fan hjälper de till i tvättstugan heller. Jag ska dit nu. Där nere är det alltid ensamt.

Sur idag.
Men imorgon: konst och antikviteter i Köpenhamn.
Då blir det bra.

Sen ska jag dricka vin.
Banne mig.

blottarberra
Klassisk gympitt

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Palla rubrik liksom

  1. Ko

    Puss på dig surkärring🙂
    Jag delar din och vädrets ambivalens idag. För att citera mina barn skulle jag säga att tillvaron, eller framförallt allt utom jag eller kanske inte ens det, suger just nu.

    Så ja. Vin till dig imorgon. Skål i förväg.

  2. Alla dessa varningar som utfärdas börjar få lite ”vargen kommer” över sig. Snudd på löjligt!

    Hoppas du får en riktigt bra dag i Köpenhamn!

  3. Nog märks det att värmen och soarvärmen tar på humöret hos dig. På tal om gym så pratade jag med en tjej härom dagen som berättade att hon tog bussen ner till stan för att gå på gym och sedan gick hon på ett sånt där band som man bara går och går på och dom hade en maskin som man gick i trappor på. När hon kom hem tog hon hissen. Betalt ordentligt ska dom ha på gymmet också. Jag förslog henne att hon skulle komma till mig i helgen och hugga ved och springa upp och ner för backen till sjön med blöta mattor i en skottkärra och gå på kalhyggen bland sten och hålor och plocka bär men det var för jobbigt. Tror att världen blivit galen. Konstgjort ska det vara. och som sagt. Vem bär matkassarna?????

  4. dr. no

    Lina från ”Linas matkasse”. Det är hon som bär matkassarna. Hon är snart lika effektiv som jultomten, men tar ut mindre semester.

  5. Jag går och släpar. Kassar i backen. Armarna har blivit för långa av allt släpande. Men idag var det ok. Släpade hem lite champagne. Skål ta mig tusan!

  6. Ha ha haaaa …. BÄST!

    Hoppas du fick en bra dag i Köpenhamn. Bland konsten och antikviteterna.

    Kram!

    PS Hos mig är det faktiskt Mannen som bär matkassarna (till bilen och från bilen) Fick fundera ett bra tag på vem som skulle bära dem om vi inte hade bil🙂 DS

Kommentera

