Rövaren i Kamomilla

Finner några goa små fynd på loppis under sommaren. Min nya kärlek: engelskt porslin. Sådana där tallrikar och assietter med landskapsmotiv i blått eller grönt eller brunt eller rött… Ja, jag vet; tantporslin! Jag hade lite blått krafs sedan innan så jag tänkte fortsätta på det inslagna spåret tills jag fann en röd assiett och liksom blev lite ha-galen. Rött is da shit! Gotta find some more…

Idag fann jag så äntligen lite mera rött. Två kaffekoppar och tre djupa tallrikar. Men då jag är van att betala en femma styck eller rentav en tia, så skulle denna gubbe ha 412 spänn för hela kalaset! Kopparna var så skitiga att jag blev svart av sot när jag lyfte upp dem mot ljuset. När han såg mitt ansiktsuttryck tog han på sig sin mest välvilliga min.

– Du ska få ett riktigt bra pris, strålade han mot mig.
Jag höll andan… tänkte att jag kunde kanske, kanske sträcka mig till en hundring för alltsammans då budet kom.
– Tvåhundrafemtio kronor!

Det bidde ingen affär. Jag kör vidare på mina femkronorsinköp. Är det loppis så är det. Och nu är jag hemma igen och vänslas med sommarens alla flugor.

5 kommentarer

Filed under Saker jag samlar på

5 responses to “Rövaren i Kamomilla

  1. Rött is da shit verkligen! Eller det nya svarta. Typ. Hutlöst loppispris, hade skrattat gubben rätt upp i ansiktet och gått därifrån.

  2. Dessa lopputsugande gubbar. Men landskap under köttbullarna. Det sitter fint! Själv har jag fyndat ett 1700-tals par på tallrik… 20 spänn. Helt ok. Också fint under köttbullarna🙂

Kommentera

