Pimpeltips

Jag har googlat men inte funnit. Kanske är det för obskyrt? Kom plötsligt att tänka på min gamle redaktör som berättade hur man pimplade med väckarklocka och falukorv. Han t.o.m. ritade en illustration av det hela som jag har nånstans i gömmorna…

Minns jag saken rätt så klev man ut på isen, borrade upp ett hål, skruvade upp väckarklockan och lade en falukorvsring intill fällstolen. Så började klockan ticka, man satt i godan ro på sin lilla stol och drack något för att hålla sig varm. Under tiden frös falukorvsringen till och blev stenhård. Tickandet skulle göra mörtarna fundersamma och samlas under isen och när klockan väl ringde blev de så nyfikna att de helt sonika hoppade upp ur hålet. Då slog man ihjäl dem med falukorven. Allt enligt redaktören.

Ja, ur minnets vrår kan man hala upp en hel del. Jag tyckte mycket om den gamle stöten. En gång kröp han på alla fyra uppför källartrappan, in på redaktion och fram min stol, högljutt brölande, för att visa hur älgtjurar lät en viss tid på året… men det är en annan historia.

Hej på er.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Pimpeltips

  1. Ja och jag läser mellan raderna att han pimplade ädel dryck när han väntade. Cool cat.

  2. En så´n redaktör skulle jag också velat haft … De växer liksom inte på trä´n längre. Stora Personligheter menar jag.

    Kram!

Kommentera

