Hurusom Peter Stormare våldtar asfalt och jag skrifver obetydligheter…

Jag såg en film som var så märklig och dålig att jag egentligen inte vet varför jag ens nämner den…

Fråga mig inte vad den handlar om. Men Peter Stormare figurerar i den. Han verkar lite spastisk och arg. I filmen ligger han och pressar sig ilsket och rytmiskt mot en bit asfalt på en vägbit nånstans i Amärcka. Så kommer en ung tjej i läderjacka och plockar upp honom i en bil. Hon visar sig senare gå runt och spöa upp folk. Väldigt målinriktad tös. Och aggressiv. En annan kallar sig Jesus och travar runt i jakten på nån som heter JR. Jesus har en bok som Stormare ska stjäla. Jesus antecknar i boken ibland. Så är där två halvnakna ungdomar i öknen som säger sig ha tappat sina kläder och sina själar. Varje gång någon säger sin replik så är det eko-effekt på rösterna. Varje replik hörs två gånger om ni förstår… (nej, inte jag heller). Där finns också ett märkligt syntljud som ledsagar rösterna.  Det är många filmsekvenser från öknen. Oklart vilken. Ibland kommer Julia Roberts brorsa in i bilden och då blir den svartvit. Han bär en bössa och skjuter djur stup i kvarten. Han pratar dessutom högt med gud. Gud svarar med nån slags pub-stämma.  Som sagt, varför berättar jag det här? Jag fattade inte ett jota av filmen. Men den utspelar sig i Utah och det kanske är en vägledning för somliga. Är det nån som mot alla odds blir nyfiken på skiten så är titeln The Wayshower. Jag är beredd att skänka bort den till första bästa masochist.

Det är inte bara Peter Stormare som beter sig fräckt. Den gröna sköldbaggen har fullkomligt skändat mina myntor på balkongen. Jag blir så jädra lack. Små uppkäftiga hål i varenda blad. Min mynta! Det blir inga mojitos i år. Jag känner det in i märgen. Det blir en vanlig kall, regnig svensk sommar. Lika säkert som att folk pinkar i bassänger. Kanske skulle man be Julia Roberts brorsa komma hit med bössan? Sköldbaggar ska utrotas. Idag har jag svurit alla fula ord jag kan komma på. Ord som CSN, könsdelar, skattemyndigheter, maranata, dragspel… mera underlivsbenämningar och så förstås grannfrun. Många fula ord blev det. Piggade nästan upp lite.

Ja, jag är lite småförbannad idag. På det mesta. Har mardrömmar varje natt. Vaknar urlakad. Försöker balansera tillvaron så gott det går. Fått en blåsa på insidan av överläppen. Har lärt mig att man aldrig ska ropa in saker på auktion när man är påverkad av starka drycker.  Ser ful ut i håret. Borde byta dammsugarpåse. Har absolut ingen lust att blogga men tvingar mig så ni inte ska tro att jag har dött.

Men det gröna i naturen är skönt. Det är det.

Imorgon ska jag lära mig hur man vinklar med statistik. Det ska väl inte bli så svårt.

Ligger ute med fjortonhundra spänn. Något säger mig att jag aldrig ser röken av dem mer.

Småförbannad som sagt. Lite taggig. Tre veckor kvar i saltgruvan. Tvi fan.

Och så några funderingar på det: varför sätter sig folk i s.k. tysta kupéer på tågen och lyssnar på musik i hörlurar så högt att det ilar i tänderna på den som sitter bredvid? Varför verkar vissa svenska skådespelare få alla roller och dessutom ta av sig kläderna i allihop även när det inte behövs (gissa vem jag tänker på!) Varför envisas vissa med att tugga tuggummi med öppen mun och varför får man inte tvinga ihop deras käkar med gaffa? Varför finns  sköldbaggar? Varför skiner alltid solen när man jobbar och varför regnar det alltid när man är ledig? Varför finns sport?

Ok. Vi stoppar här.

Vadå

16 kommentarer

Filed under Film och TV

16 responses to “Hurusom Peter Stormare våldtar asfalt och jag skrifver obetydligheter…

  1. Kära LB
    Jag är oerhört glad över att du fortfarande är vid liv. Om än något taggig till humöret🙂 Om det kan vara till någon tröst kan jag meddela att jag befinner mig i en liknande sinnesstämning just nu. Det är bara en tidsfråga innan jag löper amok i sann Michael Douglas-stil. Min förvirrade man är förvarnad om läget och har lovat att tejpa fast mig med silvertejp om jag helt plötsligt skulle visa tendenser att springa ut i kvarteret med ett basebollträ i högsta hugg. Det enda problemet är att han inte är hemma ikväll och av olika anledningar känner jag att den berömda droppen som fick bägaren att rinna över infann sig vid pass 15.27.14 idag. Man skulle nästan kunna tro att bilden du hittat föreställer mig…..
    Kram på dig!

  2. Jaaa……en klubb får det bli!
    Jag var ute på uppdrag i verkligheten på eftermiddagen och helt plötsligt ramlade verkligheten över mig. Det har varit lite mycket ett tag nu (milt sagt) och jag bara kände hur alla buzzwords, kärnvärden och politiskt korrekta budskap la sig som en stor, blöt filt över mig och gjorde det svårt att andas. Enda sättet att ta sig igenom filten verkade vara att slå eller skära sönder den. JAg åkte till biblioteket istället och andades lite goda dofter från arkivet en trappa ner. Det funkade för stunden. Men nu sitter jag här med silvertejpsrullen och har låst sjutillhållarlåset och gömt nyckeln för att skona min stackars omgivning😉 Jag behöver nog lite semester tror jag…

  3. Jag vill vara med i klubben (jag vill alltid vara med … det kanske du har förstått) även om jag just idag är på ett soligt humör för jag har träffat allas vår fina Loll. Men men … det där med blåsan under överläppen … det sved … jag känner riktigt hur det svider.

    I morgon är en annan dag … sägs det.

    Vi får hoppas på det.

    Kram!

  4. Måste bara tillägga en sak: jag äääälskar ditt sidhuvud … Är det du?

  5. Se så, skutt iväg till affären och köp en knippa mynta och red dig en redig mojito! Surpla i med fart. Gör en till. Svep den med. Dra på din bästa danslåt, håll om dig och sväng runt. Så skuttar du ner till havet och drar in luften, djupt ner i lungorna och andas sedan ut hela rasket. Och se: horisonten ser ändå rätt lovande ut därborta… kram!

  6. dr. no

    När jag sitter på tåget med min keps neddragen över ögonen, med skränig musik på högsta volym i läckande lurar översköljande öronen med tinnitustrans, frenetiskt tuggande tuggummi så är det bara på grund av att jag en gång för mycket blivit påhoppad av självutnämnda klassordningsmän till kärringar som kommer med sitt tolkningsföreträde och finner det fullkomligt naturligt att de ska få lägga sig i hur en annan sitter/har håret/går/pratar/tycker/handlar/…/äter/umgås/dricker osv osv i all oändlighet, och därför måste undvika att både se och höra sådana människor för att inte med nödvändighet tvingas stampa in deras ansikten.

    Tråkigt att höra om din blåsa och att du blivit blåst. Välvilja, denna ovanliga gåva, svävar från dissidentkollektivet omniaabsurdumest över haven från den soliga söderhavsö där vi slagit ned våra bopålar till den sydsvenska idyll som åtnjuter Madames strålande närvaro. Må väl!

    Jag försöker välja vilken låt jag ska länka till: ”When I first came to town”, eller ”God is in the House”…

    • Ack, bittre dottore, som trots söderhavsö (eller just därför) dväljes i olustna minnen av stränga fascistfruns som tidigare tagit sig verbala friheter – och vad vet jag, kanske även kroppsliga – mot doktorns säkert oskyldiga uppsyn och evigt oskuldsfulla beteende. Må din soliga söderhavsö tillåta idogt idisslande av tuggummi och annan barbari – ty vore du här skulle jag uppfostra dig handgripligen. Dock är du nu lyckligtvis utom räckhåll för min ridpiska så jag nöjer mig med att avmätt tacka för välgångsönskningarna. Jag känner varken för When I first came to town eller God is in the house. I afton nöjer jag mig inte med mindre än Up jumped the devil. Och det, dottore, ska icke heller du göra. Speciellt inte sedan du tydligen vistas i SOLIGA OMGIVNINGAR! Tillbaka till kolkällaren! Nu! Sedan blir det tvångsvisning av The Wayshower i trettiotre dygn på repeat.
      Ordningen återställd.

  7. Den filmen verkar vara som den värsta mardröm. Man fattar ingenting och det finns inget samband och man vaknar med dunkande hjärta och är glad att det var en dröm eller som här en urdålig film.
    Livet är fullt med frågor som man inte får något svar på. Varför går man på auktion och ska köpa en gitarr och kommer hem med en jättegammal kista tex? Vems röst ropade 100 kr och fick släpa hem ett åbäke. Sådant kan man fundera på i livets villervalla.

  8. Är det något med klimatförändringarna eller kanske något okänt gasutsläpp, för jag lider av något liknande. Det jag helst vill skriva om på bloggen är långa listor på vad jag irriterar mig på en har lagt band på mig och bara haft ett utbrott över svettiga sportfånar som spottar saliv i min frukost genom tv-rutan. Vågar inte riktigt släppa lös det hela för jag vet inte var det slutar…

  9. Ha ha! Bilden är underbar🙂

    Ja, ja, jag inser att det inte är läge att skratta men bilden är i alla fall klockren och fick mig att småle lite diskret här på kvällskvisten…

    För övrigt så tiger och lider jag med dig… Förresten, varför pratar folk så förbaskat högt i sina mobiler? Jag vill inte bli påtvingad allsköns intimiteter!

  10. Tja! Hittade hit igen. Bloggen fanns kvar i min lista. Härligt att se/höra/läsa att tonen är som ”vanligt”. Samma blick i ögonen som kvinnan har på bilden gav jag häromdagen en man tuggandes tuggummi med munnen öppen, man riktigt hörde hur lunchresterna lossade från tänderna och tuggades in i tuggummit…då blir jag stygg…kniven hade jag bakom ryggen…

Kommentera

