Räkan och David Bailey i New York

Har ni en och en halv timme över av ert dyrbara liv inom de närmaste tre dygnen så kolla in den här rullen. We’ll take Manhattan handlar om den unge fotografen David Bailey som drar iväg med sin räka Jean Shrimpton till New York på sitt första egentliga uppdrag för tidningen Vogue. Bailey har sin egen idé om hur ungdomsmode ska skildras – tidningen Vogue en helt annan. Eller som svt skriver: ”En vild vecka följer, med en kärleksaffär och dramatiska gräl mellan moderedaktören och den banbrytande fotografen. Det hela mynnar ut i att Bailey och Shrimpton, helt utan avsikt, lyckas förändra modevärlden för alltid. ”

Unken kvinnosyn på det där sättet som alla verkar gilla numera när den är på lite mer behörigt avstånd (se bara på TV-serien Mad men) men en klart sevärd liten pärla. David Bailey blev ju som bekant världsberömd fotograf och Shrimpton världens första ”supermodell”. Filmen finns att streama ned till och med lördag, 1 juni.

18_Shrimpton_a_248831c

David Bailey ville ta ut modet på gatan, från studion och de stela poserna….

We'll+Take+Manhattan

Räkan och fotografen som de skildras i filmen

Shrimpton and Bailey

…och som de såg ut i verkligheten…

Det var dagens tips från en i övrigt total smadret Lilla Blå.  Danmark is killing me.  På återhörande…

8 kommentarer

Filed under Arty farty de luxe, Film och TV

8 responses to “Räkan och David Bailey i New York

  1. Olle Falk

    Den ska jag kolla på när jag återfår medvetandet.

  2. Småländskan

    Sett den, älskade den!

  3. Jag såg den och var där … på 60-talet🙂 Fast för mig var det Twiggy som gällde. Frisyren, kobent- och spinkigheten. Allt som Twiggy var, ville jag vara. .

    Det var kul att återuppliva minnena från den tiden genom filmen.

    Kram!

  4. Något säger mig att den passar mig väldigt bra…

Kommentera

